Saknaden
10.03.2025
Hej. Min bästa vän bor i Pakistan och jag har aldrig träffat henne men ändå kan jag sakna henne enormt. Den ända jag skulle vilja vara med är min online vän. Ibland gråter jag över att jag saknar henne. Saknaden av henne är så enorm även om jag inte träffat henne. Koalabjörnen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
11.03.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att du hittat en så fin vänskap online! Det är helt normalt att sakna sådana personer som är viktiga för en. Vänner man träffat online kan vara helt lika viktiga, eller viktigare, än personer man träffat IRL och då är det naturligt att man saknar dem. Tråkigt att höra att dessa känslor av saknad gör dig så ledsen att du gråter ibland, men samtidigt är ju detta också ett tecken på hur viktig din vän är för dig.
Slutligen vill jag påminna dig om att ingen, inte online eller IRL, får tvinga dig att berätta dina person- och kontaktuppgifter eller andra privata saker om dig själv. Du har alltid rätt att bestämma själv vilka saker du vill dela med dig om. Nu vet jag ju inte hurdan relation du har till dina föräldrar eller andra närstående vuxna, men det kunde vara bra att dela med dig om vänskapen till dem, speciellt om det någon gång skulle finnas en chans för er att träffas IRL. Förklara för en trygg vuxen vem det är du har kontakt med och hur er vänskap ser ut. Du behöver inte gå in på detaljer, men det kan vara bra att ha några exempel på vad ni talar om eller hurdana gemensamma intressen ni har. Det brukar göra det lättare för den vuxna att förstå djupet av er vänskap och hur viktig hon är för dig :)
Fortsätt njuta av den fina vänskapen ni skapat! <3
Kram, Lila