borde jag söka hjälp?
28.12.2014
Hej!
Vet int om dethär är rätta stället att vända mig till men behöver bara skriva av mig! Jag har alltid haft humörsvängningar men dethär senaste året har det gått helt överstyr. Nästan varje dag blir Jag helt förbannad över småsaker.. skriker och slår omkring mig. Sen stänger jag in mig på mitt rum,och gråter hysteriskt. ibland brukar jag även skära mig för att glömma allt en stund.vet int vrf jag gör som jag gör Är dethär vanligt eller finns det nån medicin jag kan ta? pedersöretjej

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
29.12.2014
Hej Pedersöretjejen!
Vad bra att du skriver hit och funderar på hur du har det! Det här är absolut rätta stället att skriva av sig till:) Så bra att du tar tag i saken och allra bäst kanske att du nu känner att detta påverkar ditt liv så mycket att du vill ha en förändring!!!
Att du mår så dåligt att du gråter hysteriskt och vill skära dig för att få glömma allt för en stund låter inte bra! Som du märkt så lindrar självskadandet för en liten stund men inte i längden. Så vad du behöver göra nu är att söka hjälp, att vända dig till någon vuxen som kan hjälpa dig med dina humörsvängningar och med skärandet.
Humörsvängningar är ju något som vi alla känner av - till och från, och där är vi väldigt olika som personer också. Men det blir ju jobbigt att hela tiden pendla mellan olika känslor. Det går åt en hel massa energi till att vara i olika starka känslor hela tiden och dessutom så påverkar det ju människorna runtomkring oss också. Många gånger så finns det en orsak, eller flera, till kraftiga humörsvängingar och då kan vi börja må mycket bättre om vi får hjälp med att reda ut vad allt egentligen handlar om. Och då får man samtidigt hjälp med att hantera sitt humör på ett bättre sätt än att skära sig.
Så prata med någon trygg vuxen om hur du känner det och om hur du har det – redan idag!!! Kanske kan du prata med dina föräldrar och be dem hjälpa dig hitta någon att prata med. Eller om det inte funkar så vänd dig direkt till någon som jobbar med ungdomar, till skolkuratorn eller skolpsykologen på din skola. Eller vänd dig till barn och ungdomsmottagningen på din hemort. För det finns jättebra hjälp att få när man mår som du.
Du är verkligen inte ensam i din situation, men det är inte så himla vanligt att man pratar öppet om det. Men det finns hjälp att få – både olika former av terapi och kanske också mediciner som en hjälp på vägen. På Decibels sidor finns det också en hel del skrivet om självskadebeteende, så om du vill läsa mer så hittar du en hel del information på http://www.decibel.fi/information/sjal/sjalvskadebeteende. Allra först behöver man ändå reda ut din situation och få en helhetsbild av vad det handlar om för dig, hur din livssituation ser ut. Och sedan kan de som är proffs på detta avgöra vilken hjälp som blir bäst för just dig. Så stäng inte in dig mera, utan be om hjälp! Fortsätt ta hand om dig själv för du är värdefull och du behövs!
Många vinterkramar på vägen!
H. Susanna