börjar bli deprimerad...
20.03.2016
Mitt liv är sjukt stökigt... har inlärningssvårigheter och sömnlöshet och är därför värdelös i skolan, är så ful att folk alltid tittar i marken eller verkar se något väldigt intressant på väggen bredvid dem när de går förbi mig, har konstig röst (alltid har folk frågat vad jag har för problem med stämbanden), har inte råd att köpa moderna kläder, är allmänt ointelligent för att mina föräldrar inte har lärt mig särskilt mycket som barn, lider av social ångest och har därför väldigt få vänner, kan inte heller skaffa mig en flickvän för att vårt hus ser ut som en svinstia...
Det låter som om jag berättar om mig själv från en subjektiv synvinkel, men jag har varit med om det här i många år nu och vet att det inte är något skämt... känns som om jag skulle välja döden före att leva vidare vilket jag antar att tyder på depression...
Eftersom jag har så många problem i mitt liv så vet jag inte ens vilket jag skall börja med att fixa, några tips? pojke, 16
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
22.03.2016
Hej på dej!
Ditt liv låter onekligen stökigt. Men jag måste påpeka att då du skriver och berättar om din situation så låter du långt ifrån ointelligent. Du har ju på ett väldigt insiktsfullt sätt kunnat analysera vad som kan ligga bakom. Du låter som någon som har en hel del vettiga saker att komma med men som aldrig fått någon chans till det.
Om jag plockar ut det som du upplever som allra jobbigast just nu så är det inlärningssvårigheterna, sömnproblemen och den sociala ångesten eller hur? Dessa tre saker påverkar ju förstås direkt skolframgången, självförtroendet och självkänslan och leder i sin tur till att du upplever dig vara ful och värdelös.
Men det väcks en ännu större fråga inom mig: Vad pågår egentligen i ditt hem? Ert hus ser ut som en svinstia, dina föräldrar skriker åt dig och du upplever att de inte lärt dig något. Så här har ditt liv sett ut under många år nu, skriver du och detta är din upplevelse av situationen. Försök fundera över dessa frågor:
Beror inlärningssvårigheterna på sömnproblemen?
Beror sömnproblemen på hemmasituationen?
Beror hemmasituationen på dina föräldrars problem?
Vad har de för problem? Är det missbruk, psykisk ohälsa, våld, ekonomiska svårigheter eller andra saker?
Trots att du haft det så här länge så har du behållit förmågan att intressera dig för vad som händer med dina tankar. Du har tagit reda på vad depression är och reagerat helt rätt på att dina tankar på döden kan tyda på en depression. Det är en fantastisk styrka du har inom dig och jag önskar att dina föräldrar skulle se det. Du vill ha ordning på ditt liv och frågar modigt efter tips på vad som du ska fixa först.
Har du någon annan VUXEN än dina föräldrar som du litar på och som du upplever du kan tala med? Det kan vara en släkting, bekant, granne, lärare, kompis förälder, skolkurator, hälsovårdare osv. Hittar du en sådan människa - berätta ALLT om hur du har det hemma och vad du upplever du har för problem i skolan. Det här är ett bra steg att börja med. Det är inte rätt att du far illa i ditt eget hem och att du inte får det stöd du behöver av dina föräldrar. Du behöver stöd i din situation men det behöver dina föräldrar också verkar det som. Jag ser framemot att höra av dig igen och att du berättar hur det går så kan vi fundera vidare.
Varma hälsningar från Camilla Pitkänen