Deppig
27.12.2016
Hej! Jag är en 13 åring som tror att jag är deprimerad. Jag har fått sömnproblem på sista tiden och jag tänker ofta saker som "jag duger inte","ingen älskar dig","allt vore bättre om du va smalare". Och jag gjorde en test på nätet om jag var deprimerad. Och testet visade sig att jag var "måttlig deprimerad". Men kan det stämma?vågar inte prata med en kurator. Tacksam för svar! Anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2016
Hej kära du. Det låter som att du behöver boosta din självkänsla lite. Det är så lätt hänt att vi låter de negativa tankarna som drar ner oss och får oss att må dåligt ta överhanden. De smyger sig så lätt in i alla skrymslen och vrår. Vi har en massa bra text om hur man stärker sin självkänsla om du kollar HÄR. Alla har vi våra svackor mellan varven så vi tycker just som du skriver att vi inte duger, ingen gillar oss och att allt helt säkert skulle vara mycket bättre om vi var si eller så. Nu är det ju inte sådär. Vi duger visst, om vi vet att vi gör vårt bästa och försäker att inte trycka ner andra, så måste det duga. Vi är ju inga övermänniskor heller. Alla är vi helt normala vanliga typer med fel och brister men också med en hel del speciella egenskaper som gör att just vi är så unika och ljuvligt underbara som vi de facto är. Vi blir inte lyckligare fast vi skulle gå ner den där 5 kg, eller få bort alla finnarna eller vad det nu kan vara för ytliga saker vi tror skulle göra oss lyckligare. Nej, lyckan kommer innifrån. Innifrån oss själva, den finns dels i förnöjsamheten, att vara nöjda med våra liv och hur vi har det och dels i att se lyckan och det fina i allt omkring oss. Det finns en massa vardagslycka som vi missar om vi bara ser det som är dåligt och fel. Vardagslycka behöver inte vara så stort och speciellt. För en kanske det handlar om att man inte blev smittad av magsjukan som kompisen hade i helgen, för en annan kanske det kan vara att man hittar just det plagget man önskat sig på 50% rea nu efter julen. Det gäller bara att vara vaken och se allt det fina som faktiskt händer i allas våra liv varje dag.
Sen är det ju så att vi inte gillar alla omkring oss, eller hur? Då behöver inte alla gilla oss heller, så enkelt är det. Vi behöver inte vara bästisar med precis alla, det är helt ok att vi kanske stör oss lite extra på vissa. Det är det som gör oss till människor. Vi får ju inte vara elaka mot sådana som inte står på vår favoritlista, men vi behöver inte fjäska heller. Vi kan vara helt neutrala bara. Se till att samla enbart såna runt dig som du själv gillar för de gillar oftast dig också. Stoppa alla negativa tankar genast de pluppar upp i din hjärna, de gör ingen nytta tvärtom så gör de massor av skada. Man kan faktiskt hjärntvätta sig själv med goda tankar.
Det är svårt att kunna lita helt och fullt på ett sånt test som jag antar att du gjorde. Det kommer sällan fram olika nyanser i såna test. Men det är klart att det kan ge en liten fingervisning om vart man är på väg. Men ta det inte på blodigaste allvar.
Om det inte känns bra att tala med kuratorn kanske det finns någon annan vuxen du kan prata med. Hur är det med skolhälsovårdaren, eller nån förälder eller kanske en moster? Ofta kan en jämnårig kompis ha svårt att hjälpa när man mår dåligt, det är oftast bättre med en vuxen som kan ha lite annat perspektiv på det hela.
Det är helt normalt att man känner sig mer eller mindre deprimerad den här tiden på året. Det är länge sen vi såg solen och det är långt till våren, mörkt och dystert är det också. Men om man alltid försöker svänga allt till det positiva så har man lättare i livet. Jag vet att det inte alltid är så lätt, men försök iaf :)
Den här tiden på året är det helt ok att bädda ner sig under en filt i soffan och lusläsa en massa romantiska böcker, eller spännande om man hellre gillar det. Att se filmer är också ett bra sätt att pigga upp sig själv. Jag brukar läsa en massa Harlekin romaner då jag har en sämre period, då får jag koncentrera mig på någon annans bekymmer och problem och får sätta mina egna åt sidan. Sen så slutar de böckerna alltid lyckligt <3
Kanske du kan börja en ny hobbie nu efter julen, det kan ge extra energi och pigga upp. Gå en rolig kurs i något. Ordna spa kväll hemma med fotbad, ansiktsmask och fixa händerna sånt är aldrig fel.
Jag hoppas du hittar tillbaka till glädjen i livet. Hör av dig igen om du vill, vi finns här för er hela tiden <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna