Ensam
19.08.2014
Hej! Jag mår otroligt dåligt på grund av att jag känner mig så ensam. Jag har vänner och familj, men ändå känns det som ingen i hela världen bryr sig om mig. Det är som om jag alttid måste vara en "supermänniska" och hjälpa alla medan ingen någonsin vill hjälpa mig. Varför bryr sig igen? Jag har flera gånger sagt att jag känner mig ensam men ingen vill bry sig, ingen vill ens tala om det :( Jag blir så ledsen... Det är så lätt att säga "skaffa nya vänner som bryr sig" men lättare sagt än gjort. Jag vill inte ha nya vänner, jag vill ha de vänner jag har, men önskar bara att dom vore snällare mot mig. Finns det några tips vad jag skulle kunna göra för att någon ens skulle märka hur dåligt jag mår? Det tar så ont då jag vet att de inte bryr sig... Jag får aldrig tillbaka den hjälp jag erbjuder... Loner
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.08.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
(PS från Liselott: voj vännen <3 ): Håll ut lite till, bra svar är säkert på kommande! Kraaaaam)
Hej på dig! Tack för din fråga!
Vad jag förstår av din fråga så är du i din vänkrets den som fixar, hjälper och alltid ställer upp för dom andra, ler och sådär ser glad och happy ut. Det är en tung roll speciellt när man inte får ngn uppskattning av dom andra och man vågar inte visa sig svag eller ledsen. Jag kan tänka mig att du ställer upp i vått och torrt för de utan att tänka på det vilka är dina egna krafter och ork.
Som du själv skriver har du tagit supermänniskans roll i din närkrets som under tidens lopp har blivit en självklarhet för de andra typ "Anna fixar det". Du skriver att du har försökt prata med dina vänner men att de inte bryr sig, jag tror nog att vänner bryr sig men många har säkert svårt att ta till sig att den duktigaste av duktiga supermänniskan mår inte bra.
Du frågar efter tips vad du kan göra för att få de andra att förstå din situation här är några:
- Lär dig att säga nej, man behöver inte alltid ställa upp, detta är en jätteviktig kunskap att kunna. Ofta så tröttar ja-sägare sig själv.
- Minns att uppskatta dig själv och våga ta plats!
- Prata med din närmaste familj och vänner om hur du mår. Föreslår att du pratar med dem i mindre grupp eller enskilt.
Det är ofta bäst att säga rakt ut "jag blir ledsen, då det känns som att ni inte lyssnar på mig, trots att jag försöker finnas där för er även när det handlar om jobbiga saker." Utgå från sig själv och berätta hur det känns när de inte lyssnar och stöttar dig. Hoppas du hittar någon i din vänkrets som lyssnar och tar dig på allvar. Det blir tröttsamt att vara den som ger hela tiden, men aldrig får något tillbaka. Och ibland är det bara så att man växer ifrån vännerna och man söker sig till människor som har samma intressen och värderingar!
Tiina Palonen
Ungdomsinformatör, Reimari