Jag Mår Skit
29.08.2017
Hej,
mitt ex gjorde slut med mig för 4 veckor sedan och jag mår så himla dåligt fortfarande. Jag tänker nu att jag vill ta hjälp av en kurator eller psykolog, vad är det för skillnad och vilken ska jag gå till? Vem ska jag ta kontakt men om jag vill gå till någon i Närpes? dumpad

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.09.2017
Hej dumpad!
Äsch, beklagar att han gjorde slut. </3 Hjärtesorg kan vara otroligt smärtsamt och fastän de allra flesta människor råkar ut för det någon gång under livet gör det inte mindre ont för det. Det kan till och med vara ett så stort trauma att man blir deprimerad, får ångest eller ännu värre, även om det hör till ovanligheterna. De allra flesta kommer nog upp på fötter av sig själva förr eller senare, men det brukar nog gå lättare om man får någon form av hjälp och stöd på vägen. Ibland räcker det med en kompis, eller med mamma, men ibland behövs någon som har de rätta metoderna, utbildningen och erfarenheten att hjälpa en annan människa upp på fötterna igen. Just en kurator, psykolog eller terapeut kan vara den som lyssnar, stöder, ger råd, ger tänkbara förklaringar och framförallt ger metoderna för hur man ska återhämta sig. Men det finns också många andra i en vanlig österbottnisk kommun som kan hjälpa, tex ungdomsledare, socialhandledare, diakoner, en bra lärare, skolhälsovården, övrig personal i skolan som tex en skolcoach eller specialungdomsledare. Ibland är det istället en kompis mamma, fotistränaren eller scoutledaren, en annan släkting eller en favoritlärare som är den person som leder en igenom en kris.
På Psykporten.fi finns alla de tjänster i kommunen/staden som erbjuder olika former av hjälp vid psykisk ohälsa. Det kan vara kommunens psykologer eller en mentalvårdsbyrå, privata psykologer eller olika organisationer. Vi har tur när du själv skrev in vilken kommun du kommer från i frågan, så då kan vi berätta mera specifikt var du kan få hjälp. Psykporten listar som sagt de flesta, https://www.mielenterveystalo.fi/sv/aikuiset/hae_neuvoja_ja_apua/paikka_ja_palveluhaku/Pages/default.aspx?Area=N%C3%A4rpes&ServiceType=&Diagnose=&Symptom=&Query=&ControlId=hoitoalue-selector#paikkapalv-box men det kan ännu finnas någon där. Till psykosociala enheten i Närpes kan man också få en akuttid till psykolog/sjukvårdare varje dag, http://www.kfem.fi/kontaktuppgifter/psykosociala-enheten.html.
Sen lönar det sig alltid att börja på i någon ände, tex gå till kuratorn, som i sin tur kan rekommendera tex en privat psykolog eller ge en remiss till skolpsykolog eller kontaktar psykosociala enheten åt en om det behövs. Se, man klickar ju inte med alla männisikor och även psykologer, terapeuter osv är ju bara människor som man kan ha olika personkemi med. Ge inte upp ifall det inte funkar med den första, och sitt absolut inte inne med information eller vilja att lösa problemen. Psykologer är ju ändå inte tankeläsare, så ju mer de får höra om din situation, dina känslor och tankar, omständigheter och erfarenheter, desto bättre chans har de att hjälpa. Sällan lyckas det heller på en timmes prat, eftersom den första träffen brukar gå ut på att reda ut hur ens situation riktigt ser ut, så ge det några gånger.
Håller tummarna att du får bra hjälp och att hjärtat snart läker <3
Hälsar Liselott