Migrän?
05.11.2017
Hejsan, Jag undrar. När vet man om man har huvudvärk eller om man påriktigt har migrän? Har själv huvudvärk ca 1 gång per dag åtminstone. Oftast har jag i flera timmar. Värkmedicin hjälper inte. Migrän eller huvudvärk? *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2017
Hej.
Det är inte nödvändigtvis så lätt att veta skillnaden mellan vad som är migrän och vad som är huvudvärk. Människor talar ganska allmänt om att de har migrän, medan det sist och slutligen är ganska många av dem som har "vanlig huvudvärk". Migrän innebär oftast en väldigt intensiv huvudvärk som kan kännas bakom ena ögat, eller i hela huvudet, det varierar ganska mycket från person till person hur ofta man får anfall, men det kan påverkas av både stress och hormoner. Innan själva huvudvärken förgås migränanfallen ibland av "aura", d.v.s olika symtom i syn, känsel eller tal. T.ex. att man får synrubbningar, ser blixtar eller sicksack-mönster. Men man kan också ha migrän utan aura, och i vissa fall tvärtom - att man har aura men inte speciellt kraftig huvudvärk.
Så i ditt fall är det kanske svårt att veta om det är migrän, eller bara väldigt ofta förekommande kraftig huvudvärk. Jag tycker absolut att du skall uppsöka läkare för din huvudvärk för att hen skall få ta ställning till om du behöver undersökas vidare och vilken behandling som skulle vara rätt i ditt fall.
Så jag föreslår att du ringer till hälsocentralen och bokar en läkartid. Det är viktigt att försöka reda ut vad huvudvärken beror på eftersom du har den så pass ofta.
Kram
Tessi