Min kompis är deprimerad
05.09.2014
Hej, jag har en kompis som är djupt deprimerad, vi går båda i 9:an och jag är jätte orolig för henne. Hon skär sig själv och innan skolstarten så hade hon en vän som tog självmord. Jag vet att hon går till kuratorn men idag pratade vi om att hon ibland funderar på att ta självmord, att hon har varit deprimerad länge och är trött. Vad ska jag göra? Jag vet inte vad jag ska kunna göra för att visa henne att det kommer att bli bra. Orolig vän

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.09.2014
Hej, kära du!
Tänk vilken tur din kompis har som har en vän som du <3 Och va bra att du tog kontakt hit till oss. du kan inte bära allt detta själv, du behöver få hjälp. Vet du tex om din kompis verkligen berättar om allt det här för kuratorn? En vän som tar självmord sätter verkligen sina spår och kommer att ta länge att bearbeta. Men om hon inte berättar om alla sina tankar och känslor så kan ju inte kuratorn hjälpa din vän. Många gånger så tycker vi att det är svårt att öppna oss totalt inför någon fast den faktiskt ska hjälpa oss och behöver all fakta för att kunna göra det. Det kan vara så mycket lättare och tryggare att sätta upp en fasad av låtsad jämnvikt i livet. Och sen kommer allt över på dig sen. Det är ju såklart jätte bra att hon känner sånt förtroende för dig att hon berättar om sina självmnordstankar mm men det blir mycket tungt för dig att på ett sätt ta ansvar över hennes mående. Så är det ju inte alls. Hon har ansvaret över sig själv, och du har över dig. Mitt råd är nog att du kanske också skulle må bra av att prata med någon. Kanske samma skolkurator, eller någon annan vuxen tex skolhälsovårdaren. Om du har bra förhållande till din mamma kanske du kunde prata med henne. Vi har ju listat olika ställen var man kan få hjälp om du klickar dig hit till våra HJÄLP sidor. På psykporten kan man hitta olika sätt att hjälpa både sig själv och en vän, dessutom hittar man vart man kan vända sig inom sin kommun på deras sidor.
Börja med att ta kontakt till skolhälsovårdaren som känner er båda och som är specialist på att hjälpa just såna här gånger.
Megastor kram till dig som verkligen är en god vän <3 <3 <3
Ungdomsinformatören Sanna ps. en jätte fin kommentar har du också fått