Porr 2
10.07.2015
Hej jag igen. Ni skrev att om man lider av PED då man har sett för mycket porr så kan man försöka att inte runka på 6 veckor. Är det 6 veckor utan porr eller sex veckor helt utan allt? Jag klarar nog det men vill ändå veta. Tomppi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej igen Tomppi!
Som jag skrev i kommentaren i din förra fråga så gäller total avhållsamhet, alltså ingen porr, inget onanerande och ingen orgasm. Den avhållsamheten ska du hålla på med tills du känner att du är tillbaka på 0, tillbaka i "normalläge" och börjar tända normalt igen. Man talar tydligen om att "reboota" kroppens dopaminsystem, åtserställa. Vissa rekommendationer är just 6 veckor, men läste i artikeln från Yle Radio X3M just att killen som intervjuas hade blivit rekommenderad 90 dagar (men då led han av allvarlig PED).
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/07/25/surfandet-gjorde-honom-porrimpotent
Här finns ett par av de större engelskspråkiga sajterna som seriöst handlar om PED. Googla på "porn-induced erectile dysfunction" så hittar du diskussionsforum där du kan få mera vinkar och stöd. Lärde mig bla ett uttryck de använde där, NoFap (= ljudet som kommer av huden när man runkar) :)
http://yourbrainonporn.com/porn-induced-ed-start-here
http://rebootblueprint.com/
Hälsar Liselott igen