Psykolog hjälp?
18.12.2014
Hej. Jag har mått dåligt nästan hela högstadie tiden. Det värsta var ändå 2014, jag har verkligen nått botten och ser ingenting att leva för. Känns som att jag kan ta mitt liv när som helst bara jag får en chans. Men samtidigt orkar jag inte må såhär längre. Det är jättejobbigt att alltid gå i långärmad tröja för att dölja mina ärr. Min pojkvän är jätteförstående och han vet allt om mig. Men min depression påverkar vår relation för jag orkar inte "ta hand" om en annan person då jag knappt klarar av mig själv. Så till min fråga. Jag vill träffa en psykolog i korsholm, men hur ska jag ta mig till? Måste mamma få veta? Finns det manliga psykologer här? Kostar det? Snälla hjälp. x

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2014
Hej ”x”!
Så ledsamt att höra att du mått dåligt en längre tid och att du känner att detta nu är botten! Jag hoppas innerligen att du inte fått klara dig ensam under de senaste åren, att du fått hjälp i någon form eller haft någon att prata med!! Och fint att höra att du har en jätteförstående pojkvän! Samtidigt så är det ofta så för oss människor att först när vi når botten så kan vi börja kravla oss uppåt. Så jättebra att du nu INTE VILL FORTSÄTTA må så här!!! För det ska du inte heller behöva göra, det finns hjälp att få fast det ibland kan ta litet tid att hitta rätt hjälp.
Eftersom du är så pass ung så är det ju i första hand skolkuratorn eller skolpsykologen som du i första hand kunde vända dig till. Men nu är det ju jullov. Då har du möjlighet att vända dig till Folkhälsans ungdomspoliklinik i Vasa, dom tar emot ungdomar mellan 13 och 19 år och man kan boka tid till dem via telefon; (06) 312 4544 och de har telefontid måndag-torsdag kl. 11.00-12.00 och 15.00-16.00. Så ring dem så fort du bara kan. De har både en kurator och psykolog som jobbar där. Du kan alltså ta kontakt dit helt på egen hand, men jag vet inte om det finns manliga psykologer där. Besöken där är avgiftsfria.
Huvudsaken att du får kontakt med någon som kan hjälpa dig vidare nu. Det finns också en hel del olika telefonnummer man kan ringa, eller chattar att ta kontakt via  - om läget börjar kännas riktigt akut. Alla dem hittar du på Decibels sidor; http://www.decibel.fi/hjalp/.
Du ska veta att du är modig och stark som vill ta hand om dig själv nu. Och du har alla möjligheter att få slut på illamåendet, eftersom du inte vill eller orkar fortsätta så här. Jag önskar dig allt gott på vägen och hoppas att du får tag på någon att prata med – kanske redan idag! Ge inte upp på dig själv, fortsätt kämpa ännu ett litet tag!!!
Allt gott och många VARMA julkramar till dig!
H.Susanna
Hejsan,
Jag hoppas du ska orka vidare och att du hittar hjälp via något av ställena som Susanna skrev om. Jag kan förstå att du inte känner att du orkar "ta hand om " någon annan då du knappt orkar med dig själv. Det ska du inte behöva göra heller. Just nu är en sån tid då du inte ska ta hand om någon utan nu ska du bli tagen om hand. Låt din, som det verkar alldeles underbara pojkvän ta hand om dig nu en stund. Det skulle nog vara bra om du också kunde prata med någon vuxen som finns i din närhet. Det kan vara någon annan än mamma om det känns så. Men din mamma älskar dig och vill ditt allra bästa så om det är möjligt så skulle jag nog ändå rekommendera att du också talar med din mamma.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna också <3
Här kommer ännu ett till ställe att ta kontakt till: Ungdomsstationen Klara