Skadligt att runka?
01.07.2015
Hej!
Läste på internet att det kan vara "skadligt" att runka. Många påstår att deras liv har blivit bättre efter att de slutat med det och jag undrar om det stämmer eftersom jag har hört att onani är hälsosamt? Dessutom undra jag om det stämmer att det är bra att träna sin "pc-muskel" för att kontrollera sin orgasm? leder en svag pc-muskel till tidig utlösning?
Jag har också hört att porr är skadligt. När jag runkar utan det kan det ta länge att komma, men med porr tar det knappt 1 minut. Betyder det att jag kommer lida av tidig utlösning? Jag vet att porr är dåligt Jonas

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2015
Hej Jonas!
Som alltid när det gäller internet, så ska man vara väldigt källkritisk och fundera på vem det är som skrivit (tex proffs vs någon outbildad inom området men med en stark åsikt), varför de skrivit det (tex skriver missnöjda eller arga eller känner sig lurade mycket lättare och snabbare än de som är nöjda eller riktigt nöjda) och vem det är riktat till (tex en seriös infosida som vi som verkligen vill hjälpa brett eller är det för random människor som förirrat sig in på samma diskussionsforum eller för folk i samma situation för att få medhåll). Så det var smart av dig att fråga oss - som du vet att är seriösa och utbildade. Så nu ska jag svara på din fråga dels utgående från sexualrådgivarnas och hälsovårdarnas tidigare svar på nästan samma frågor du ställt samt på basen av sexologi-kurserna jag gått (ÅA).
Att runka är i sig absolut inte farligt. Du kan inte få slut på sperma, du kan inte få cancer av det och du kan inte skada din förmåga att få barn. Allt det är bara myter - som kanske härstammar i gammaldags, okunnigt eller religiöst inspirerat snack. Förr tyckte man att det var syndigt att onanera, bland annat för att det var njutningsfullt och allt njutningsfullt ansågs mer eller mindre syndigt... För att förklara förbudet "hittade man på" en massa om hur det kunde skada, typ att man skulle bli blind eller att det skulle börja växa hår på handflatorna. Din kropp skapar typ 8.000 nya spermier varje sekund och en utlösning sperma kan innehålla 40-250 miljoner spermier, så fastän du skulle runka massor av gånger om dagen, så tar de inte slut och blir inte sämre. Det finns forskare och läkare specialiserade på fertilitet (förmågan att avla barn) som menar att kvaliteten blir bättre av att runka regelbundet (kanske inte många gånger om dagen, men liksom "hålla systemet i god kondition"). Som sagt, vem är det som påstått att det är skadligt och varför?
Det finns absolut hälsofördelar med att onanera. Exempelvis frigörs en massa må-bra-hormoner i kroppen, tex endorfiner, när man får utlösning. De hormonerna har konstaterats påverka positivt både humöret, stressnivån i kroppen och faktiskt till och med hur frisk man hålls. På samma sätt som motion eller ett riktigt gott skratt. Dessutom triggas belöningssystemet i hjärnan, så orgasmen ger verkligen tillfredsställelse. En liten risk finns dock att man blir lite beroende av belöningskicken, på samma sätt som man kan bli beroende av att sporta (där man får en liknande belöningskick av hormonerna) - men då krävs det nog faktiskt en hel del runkande varje dag för att bli beroende av njutningen. Det är inte så farligt att runka väldigt ofta i sig, men det kan ju vara störande i det dagliga livet. Typ om man väljer bort att hänga med kompisar för att istället fara hem och runka - då kan man ju anse det vara skadligt för livskvaliteten. Sällan är tonåringar faktiskt på riktigt riktigt beroende av sex/onani, eftersom de har så himla mycket könshormoner snurrandes i kroppen som väcker lusten så ofta (både killar och tjejer). Det sägs tex att en tonårskille mitt i puberteten har 7 gånger så mycket testosteron i kroppen som en vuxen man och därför är det naturligt att vara kåt ofta och vilja runka ofta - det behöver alltså inte betyda att man är beroende. Missbruk och beroende blir sex/onani sedan när det börjar styra och påverka ens liv negativt. Kanske det är sådana typer som skrivit på nätet att de mår bättre sedan de slutat runka?
Att se på porr fungerar för de flesta upphetsande. Och det är hela poängen med pornografi, att få folk att bli sexuellt upphetsade. Det ligger enorma mängder pengar i det, så därför görs den så lättillgänglig och lockande som möjligt - vilket gör att den sällan är riktigt verklighetstrogen. Den är retuscherad och tillställd, kameravinklarna konstruerade, skådespelarna noggrant utvalda enligt tex snoppstorlek (tex är medellängden för penisar i västvärlden 11 cm men man "får" inte vara med i porr om man inte har minst 19 cm lång snopp), stönandena inövade och sperman fejkad (ofta äggula med lite mjölk i en pumpspruta, en normal utlösning är ungefär som en tesked vätska). "Bra" porr är lika regisserad som vilken Hollywoodfilm som helst. Så skadlig är porren bland annat om man inbillar sig att den är på riktigt, att det är så där man ska göra när man har sex. "Riktig" sex är något helt annat och beror mycket mer på tex humör, situation, känslorna man har för partnern, erfarenhet och teknik, fysik (tex kan inte alla tjejer få orgasm om inte klitoris smeks/gnuggas samtidigt)... Skadligt är det också om man får mindervärdeskomplex för att man inte ser ut som en porrskådespelare mellan benen eller om man går med på tex analsex bara för att man tror att man måste, även om det inte alls känns bra.
Och så kan mycket, mycket porrtittande faktiskt "förslöa" och bedöva hjärnans belöningsfunktioner. Lite funkar porr alltså som droger eller alkohol: ju mer man ser på porr och onanerar, desto mer och "starkare" porr behöver man efter ett tag för att bli lika kåt eller njuta lika mycket som förr. Man blir stimulerad, triggad att bli sexuellt upphetsad av att se på porr, men så småningom tappar den alltså kraft över en, man blir van, och då behöver man starkare stimulans, tex hårdare porr. PED, Porn-induced erectile dysfunktion blir allt vanligare även bland unga killar. Alltså att de får problem med att få eller behålla ståndet av att de sett för mycket porr och de har svårt att tex inte slakna under samlag med en riktig partner. Risken med porr är alltså kanske inte, som du skrev, att man börjar lida av för tidig utlösning, utan snarare tvärtom, att man kan få svårt att få utlösning UTAN att se på porr. Porr är som en konstgjord genväg till att bli kåt och få orgasm, som en energidryck i motsats till en promenad, och messar upp ens naturliga belöningssystem. Lite porr som extra krydda någon gång är inte farligt, men att låta den egna fantasin "fördummas" eller bedöva sig mot verkliga upphetsningar (som riktiga människor i verkliga livet) genom att överförbruka, missbruka porr, ja det är som att skjuta sig själv i foten.
Slutligen om pc-muskeln. Den ska absolut både tjejer och killar gärna träna, för den påverkar även annat än sexet, tex förmågan att kunna hålla sig utan att kissa på sig ;) Pc-muskeln (Musculus Pubococcygeus) även kallad "sexmuskeln", är egentligen en grupp av muskler som finns nere mellan blygdbenet och svanskotan. De ska stadga organen i området och kontrollera urinering - man kan tex träna dem genom att försöka stoppa/strypa urinstrålen när man kissar genom att trycka musklerna inåt istället för utåt. Vid orgasm så kontraherar och slappnar muskeln av rytmiskt. Hos tjejer/kvinnor talar man också om bäckenbottenmuskler, men då menas också de muskler som håller om slidan och upp livmodern. Killar kan träna den här muskelgruppen också genom att försöka få snoppen att lyfta uppåt - då borde man känna hur mellangården mellan pung och anus spänner - och tex trycka neråt snoppen lätt med handen och försöka lyfta snoppen av egen kraft. En svag pc-muskel kanske inte i sig gör att man kommer för snabbt, men en stark pc-muskel ger bättre kontroll över ståndet och utlösning/orgasm och ger tydligen hårdare stånd (har ju ingen egen erfarenhet här ;)). Det påstås också att genom att öva upp pc-muskeln så kan man liksom skilja på orgasm och utlösning, alltså få orgasm utan att man också samtidigt får utlösning.
Långt svar, men hoppas du blev klokare av allt det här :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott