Tvångstankar
25.09.2017
Jag är en man i 20 års ålder som har en fråga om tvångstankar. Jag har tidigare haft tvångstankar som barn vid ca 13 års ålder. Tankarna kan vara konstanta och jag tänker på det hela tiden. Det blir som ett band som snurrar runt om och om igen. Det kan vara helt omotiverade tankar sånt som ja absolut inte vill tänka på. T.ex underliga sexuella tankar, eller nå helt random som ja absolut inte vill tänka på men bara för att ja tänker så börjar jag tänka på det hela tiden. Sist när jag var 13 år och det var som värst så gick det om av sig själv. Jag var ofta med mina kompisar och det hjälpte att få slut på det men jag pratade aldrig med nån om det. Jag har nu haft lite liknade som då. Jag undrar om det här är något jätte allvarligt? Vad kan jag själv göra för att inte tänka på det?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.09.2017
Hej!
Det här med tvångstankar är knepigt. Dels för att det finns en lång gråskala mellan lite tjatiga och småfåniga tankar ibland i ena änden och livsdominerande, ångestskapande och repetitiva tankar i andra änden. Och dels för att de allra flesta människor i något skede av livet eller på något område är lite nojiga eller upprepande i tankarna, så att forskning menar att var tredje nog har upplevt tvångstankar av något slag. I Sverige har var tionde sökt någon form av hjälp för tvångstankar, men bara 2% kan anses ha ett medicinskt klassat tvångssyndrom.
För en utomstående kan det emellanåt vara svårt att definiera vad som är tvångstankar och vad som bara är starka vanor, tankemönster eller annat "normalt". Själv kan man dock ändå oftast säga ifall tankar, handlingsmönster eller impulser faktiskt stör ens liv, tar för mycket plats och tid, ger en ångest eller begränsar en. Lider man av tvånget i dem, känner man att man inte har kontroll över dem, ger de just ångest och press, ja då kan man nog tala om tvångstankar. Om tvångstankarna tar sig utttryck i tvångshandlingar, tex att man tvättar händerna överdrivet mycket för att man har tvångstankar som innebär bakterierädsla, så är det också såklart enklare att märka.
Mitt råd är att om du upplever de här tankarna som störande och jobbiga, så ska du söka hjälp för att få bort dem, ta emot hjälp för att ta kontroll över ditt tänkande. Lättast är såklart att be ett proffs om hjälp och då påstås kognitiv beteendeterapi (KBT) hjälpa allra bäst mot just tvångstankar och tvångshandlingar av alla behandlingsmetoder inom psykologin (även mot fobier av olika slag). Många psykologer, terapeuter och kuratorer har utbildning i KBT, så det borde inte vara svårt att få tag i någon att prata med f2f, inte heller i din ände av Österbotten. Det är alltid lättare att liksom ha en personlig tränare i processen med att ta reda på varifrån tankarna kommer och hitta nya tankemönster att ersätta dem med än att försöka helt på egen hand, även om det i dag finns massor av hjälp via nätet. Det finns både självhjälpssajter inom KBT och möjligheter att chatta med någon kognitiv beteendeterapeut, så sök dig fram och pröva dig fram. Alla är vi ju olika som personer och har bla olika personkemi med olika människor, så det är bättre att du själv hittar någon som du funkar med än att jag börjar föreslå folk (speciellt som vi på Decibel brukar undvika att tala om skilda orter i Österbotten så att ingen ens i misstag ska kunna misstänka vem ni är som frågar här). Via Psykporten.fi kan du dock se vilket utbud det finns av psykologiska tjänster i din hemkommun eller närmaste stad. I din ände av Österbotten finns det också olika stödgrupper som du kan få hjälp av.
Det här är inget att skämmas för eller vara blyg om, utan det går faktiskt så mycket bättre och snabbare med hjälp än utan. Men redan att du "talat högt" åt oss om att du tycker att du har tvångstankar så är en halv vinst. Är du medveten om problemen kan du ju göra något åt dem, förhoppningsvis VILL göra något åt dem. Lämnar man ensam med negativa tankar överlag, så har de en tendens att kunna växa lavinartat så att man plötsligt inte längre har någon kontroll över dem. Redan lite självhjälpstips som de på nedanstående sajter kan hjälpa en bit på vägen, i bästa fall hela vägen, men var ändå gärna snabb på att be om hjälp. Ju tidigare man tar tag i psykisk ohälsa, desto lättare att bli bättre/frisk.
Fem tips för att minska tvångstankar
Så blir du fri från dina tvångstankar
Sköt om dig! Hälsar Liselott