vad ska jag göra?
29.09.2015
Hej! Jag har varit under en period ganska ledsen, det är mycket som händer i familjen och sånt men jag har märkt att jag kan inte koncentrera mig alls,är så stressad hela tiden. Det har varit så så pass länge att det börjar bli väldigt jobbigt. Det som jag brukar tycka är roligt känns inte roligt mer. Jag har inte berättat till någon ännu. Borde jag göra det. Jag vill verkligen inte berätta för mina föräldrar, inte någon kompis heller.. och det skulle kännas konstigt att gå till kuratorn för det har jag gjort förr. Kan detta bli ett allvarligt problem? Borde jag ta tag i det eller vad ska jag göra? Snälla hjälp mig. anonyn

Ungdomsinformatören Jenny svarar
07.10.2015
Hej!
Du berättar att du inte mår så bra och därför skulle det nog säkert vara bra att du skulle prata med någon om dina känslor, det som du har inne i dig, det som bekymrar -en vän, en förälder, skolhälsovårdaren, skolkuratorn -varför inte? hen finns till för dej och det är inte alls konstigt om du går dit på nytt! Dina föräldrar skulle också säkert vilja veta hur du mår och hjälper dig säkert gärna med att hitta glädje igen. Du är deras barn och de vill säkert att du har det bra, -för det är inte säkert att de märker att du inte riktigt är dig själv just nu, så därför skulle det vara bra att du berättar -känslor kan vara svåra att se och ibland är det bäst att beskriva dem med ord för de som är nära för att få deras uppmärksamhet.
Om du ändå känner att du vill prata med någon annan -kan du t.ex. gå till Ungdomsstationen Klaara som finns i Vasa. Vi har faktiskt just skrivit ett reportage om stället -du kan läsa det här.
Det är viktigt att man får prata om sina känslor för det brukar lätta på oron, så prata med någon -var snäll och gör det för det är viktigt att du får rett ut det som du har inombords. Det finns människor som vill lyssna och stöda dig, som just vid Klaara -för att gå dit är inget problem för stort eller litet. Fundera ändå på att prata med dina föräldrar (eller en dera) för du är (vågar gissa) viktigast i deras liv.
En kram av, ungdomsinformatören Jenny