Add
27.08.2016
Jo det är så att länge har jag mått skit alltså riktigt skit för nån anledning och det blev bara värre när jag inte visste vad som var fel på mig sedan läste jag en som berättade om dens add och allt stämde i princip in på mig att jag har dåligt att koncentrera mig och få andra tankar istället min sociala liv är så att jag vill inte prata med nån utan känner mig bäst att bara lyssna på när nån pratar ger upp direkt det blir svårt vilket händer ofta då jag inte uppfattar vad jag ska göra när jag inte koncentrerar mig på uppgiften och såklart min rastlöshet min rädsla att berätta mamma är att hon delvis inte kommer tro mig och låta mig testa ifall det är add och sedan vad gör man då efter jag berättat till mamma att jag tror jag har add vart vänder jag mig? mummeldjuret

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2016
Hej,
Det första skulle förstås vara att tala med din mamma, precis som du skriver. Men precis som du skriver kan det också hända att hon inte kommer att ta det på allvar. Inte för att hon inte skulle tro på dig, men för att föräldrar också vissa gånger kan vara blinda för saker som rör deras egna barn.
Därför kan du också börja med att tala med din lärare i skolan. Din lärare känner dig antagligen bättre än du själv vet om, men det skulle också vara bra för hen att få veta om de saker som du upplever att är jobbiga i skolan (t.ex. att du ger upp direkt om du inte uppfattar vad du skall göra.) Alltid är det ju inte så att de kan komma med någon super-expertlösning bara för att man skulle få en diagnos (t.ex. add) men ofta handlar det om att man måste börja ta tag i problemen någonstans för att personen skall få det stöd som hen behöver för att må bra/orka bättre i skolan.
Så jag tycker att du gör alldeles rätt som har börjat tänka igenom din situation. Det är det första steget. Nästa steg blir att tala med någon om saken, t.ex. din lärare eller skolkuratorn. Tillsammans kan ni fundera över vilka saker som är jobbiga för dig och vilka saker du skulle behöva hjälp med, och vilken sorts hjälp det skulle vara. Om du inte vågar gå och tala med din lärare eller skolkurator så kan du också tala med din skolhälsovårdare och tillsammans kan ni tala med läraren/kuratorn. Skulle det vara så att din lärare/kurator/hälsovårdare också delar din misstanke så måste ni först och främst tala om saken tillsammans, och tillsammans med dina föräldrar, och beroende på vad ni sedan kommer fram till så försöker man sedan lösa situationen på olika sätt.
Det är med andra ord inte att ställa själva diagnosen som är huvudmålet - utan huvudmålet skulle vara att du får hjälp med de saker som du nu upplever att är tunga så att du inte skall behöva gå omkring och må dåligt. Också personer med add förtjänar att må bra, och kan må bra - men det är inte själva diagnosen som gör saken bättre utan att man får det stöd och den hjälp man behöver.
Tala med din mamma, eller gå och tala med din lärare/kurator/hälsovårdare redan imorgon.
Sköt om dig <3
Kram
Tessi