akut mår dåligt
06.01.2020
Vet inte vad detta är och jag är typ rädd eftersom jag har sökt överallt över nätet om vad det är och det ser ut som det finns ingen som känner som jag. Så ibland får jag fram minnen eller flashback som jag inte kan förklara vilket utlöser en känsla jag inte kan direkt förklara så bra men det känns som om mitt hjärta bara slår hårdare och jag kan inte andas tillräckligt och i vissa fall blir det så illa att jag börjar att gråta men det som e bra är att jag kan kontrollerade genom att andas med långa andetag , ibland kan det ta flera minuter tills jag kan stoppa mig själv får denna känsla. Exakt samma upplevelse händer när jag ser något jag känner igen men inte kan förklara var jag känner igen det ifrån. Detta brukar hände några gånger i månaden. Jag har inte haft några direkt trauman i mitt liv. Så min fråga är vad är det som händer med mig? anna04
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
13.01.2020
Hejsan!
Det du beskriver låter som panikångest. Det är väldigt vanligt i din ålder och kan utlösas av att man just som du beskriver plötsligt blir påmind om något som hänt tidigare, det kan vara minnet av en händelse, en känsla man har haft just i den situationen och som lämnat obearbetad. Det behöver inte vara något så stort som ett trauma utan det kan räcka med att man helt enkelt inte har rett ut situationen för sig själv, eller berättat om det för någon utan bara lämnat ensam med känslorna som situationen har väckt. När du idag får dessa minnen så kan även din kropp minnas känslan du hade tidigare och så reagerar din hjärna med att lura dig att detta är något hotfullt som du måste skydda dig emot. Då startar kroppen upp den normala fly eller fäkta reaktionen som ger just dessa starka fysiska symtom som du berättar om.  Det är inget farligt men det är obehagligt. Du har gjort exakt såsom man ska göra- andas djupt och långsamt, jättebra av dig!
Det allra bästa är att fortsätta göra så då denna känsla kommer. Fly inte utan våga stanna kvar och fråga dig själv vad du är rädd för. Om det finns något som du vet du borde ta itu med och som är orsaken till denna känsla, så gör det.
Hälsningar
Camilla