Ångest
02.01.2018
Hej, under den senaste månaden har jag haft en stor ångest över rädslan för att någon möjligtvis skulle kunna gömma sig i vårat hus och att denna främling ska ta mitt liv när jag sover.
Det hela började med att jag hörde tydligt att vår ytterdörr öppnades. Jag antog att det var min far, så jag ropade på honom men fick inget svar tillbaka. Efter en minut kollade jag mot ytterdörren. Dörren var stängd och ingen stod i hallen.
Jag blev livrädd och tog fram en kniv för att söka igenom lägenheten för någon inbrottstjuv.
Jag hittade ingen och ringde mina föräldrar, ingen av dem hade öppnat dörren.
Jag har sedan den här händelsen (cirka en halv månad tillbaka nu) varje natt runt 3 letat runt efter någon som kan ha gömt sig i min lägenhet. Detta har lätt till sömnproblem och jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra åt mig ångest.
Vart bör jag vända mig och vad ska jag göra? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej,
Jag förstår på basen av det du skriver att det har utvecklats till ett problem för dig. Saker som vi inte själva kan kontrollera känns alltid skrämmande, och få saker är ju så skrämmande som tanken på att nån kommer in och gör en illa.
Sannolikheten är trots allt liten. Jag vet naturligtvis ingenting om dig eller din familj, men finns det någon anledning till att du tror att just du eller din familj skulle bli utsatt? Har du några fiender som skulle gå så långt eller har du någonting som nån kan tänkas stjäla som skulle vara så värdefullt att det skulle vara värt att göra inbrott och skada just dig?
Det är trots allt ytterst sällan det sker direkta mord i Finland. De flesta mord som sker utförs av någon man känner, som en följd av en gräl eller i anslutning till droger. Oddsen att en total främling skulle vilja bryta sig in just hos dig för att döda dig helt utan anledning är försvinnande liten.
Jag vet att på natten blir alla rädslor värre, så man kan komma på fixa idéer som just då känns hur verkliga som helst, och som man på dagen kan knycka på axlarna åt.
Vi vet ju inte vem det var som fick i er dörr, men att direkt ta språnget till att tänka att det är nån som är där för att döda är ganska stort. Mer sannolikt är det trots allt att det var en granne som ville säga någonting eller nån som ville sälja någonting och sedan gick sin väg av någon anledning. Om dörren var olåst så är den ju lätt att öppna, men jag tror inte att det var en mördare, mest för att det helt enkelt är ofattbart ovanligt.
Jag vet att rädslor inte är logiska, om de var det så skulle de gå att resonera med och försvinna. Men jag vill ändå att du sätter dig ner och tänker logiskt på saken. Dina föräldrar är antagligen inte speciellt oroliga? Såvida du inte är involverad i droger eller stora gräl så tror jag att du löper väldigt liten risk. Försök att ta det lugnt.
Om du trots detta inte kan slippa ifrån dina tankar så vill jag att du talar med din skolkurator eller med någon annan vuxen som du känner förtroende för. Det är viktigt att du får lyfta fram din rädsla så att någon har möjlighet att hjälpa dig se hur osannolikt det är.
Många kramar
Tessi