Är man oren efter att man haft sex?
22.04.2019
Hej!
Läste tidigare i Bibeln något som jag tolkade som att man är oren fram till nästa dag efter att man har haft sex, och att man därför inte skall gå i kyrkan under resten av dagen. Stämmer detta? Smutsar man i så fall ner Bibeln också ifall man läser den efteråt, under samma dag?
Tack för svar! En troende

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2019
Hej,
Beklagar att du fått vänta så länge på ditt svar. Vi väntade svar från en expert men nu tycker vi att vi har väntat så länge att vi istället svarar själv.
Då det kommer till bibeln så måste vi minnas att den skrevs under en helt annan tid, så alla de påbud och rekommendationer som står i den följs inte. Olika religiösa samfund har fattat lite olika beslut angående vilka regler som skall följas inom just deras samfund. T.ex. så är organdonationer eller blodtransfusioner inte tillåtet inom vissa samfund, medan andra har regler om att präster eller biskopar inte får vara gifta. Sen finns det ju också regler i bibeln som mer eller mindre ingen alls följer, som att man inte skall äta skaldjur eftersom de är orena.
Så det är mycket möjligt att det står i bibeln att man är oren om man haft sex. Då utgår jag ifrån att man med "oren" avser psykiskt eller själsligt, inte fysiskt. Men som sexualrådgivare skulle jag snarare hävda att det i så fall är tvärtom. Att dina tankar sannolikt är renare och mer balanserade efter att du har fått utlopp för din sexuella lust, än vad de eventuellt är så länge du går omkring och bär på lusten och kanske har svårt att koncentrera dig på annat.
Eventuellt är jag fel människa att uttala mig om saken, eftersom jag anser att sexuella frågor handlar om relationen mellan två (eller flera) personer, och skall baseras på tillit, respekt och ansvar - och inte på en bok som skrevs för tvåtusen år sedan.
Jag tänker mig att detta antagande i bibeln om att man är oren efter sex kan ha sitt ursprung i att man efteråt kan ha tankarna på annat håll än på religiösa frågor. Det är möjligt att du skulle få ett annat svar på din fråga om du frågade av en präst (beklagar igen att vi inte kunde hitta någon som kunde svara) men jag tror alltså inte att du är oren om du rör vid din bibel efteråt, och jag tror inte att det finns någon magisk tidsgräns som skulle göra att du i så fall plötsligt skulle bli ren igen ett dygn senare. Jag tror helt enkelt att du skall koncentrera dig på en sak i taget - då du har sex så fokuserar du på det och då du läser bibeln så är det det som gäller.
Jag tror inte heller att vi skulle ha getts dessa kroppar om inte det var tänkt att vi skulle få känna med dem. Jag ser ingenting orent i att ha sex så länge det sker mellan två personer som har kapacitet att fatta ett gemensamt beslut kring det.
Kram
Tessi