Behöver hjälp
19.02.2018
Hej decibel, jag är en tjej på 13 år (fyller 14 i år) jag är hela tiden trött och är jätte omotiverad till allt, i 7 år har jag spelat fotboll och älskat det men nu, de senaste månaderna har jag blivit jätte omotiverad till att träna och t.o.m till matcher. Jag vågar inte säga till någon att jag kanske skulle vilja sluta med fotboll och jag vet inte om jag vill, det beror också mycket på mitt lag, alla är mycket bättre och ena tränaren blir sp arg på mig när jag gör något fel:( vet inte vad jag ska göra.. Jag gjorde ett test idag och det visade att jag är påväg in i en depression men man kan väl inte alltid lita på såna test. Snälla hjälp mig:(!

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.02.2018
Hej!
Jag skulle så gärna skicka energi och motivation så du skulle slippa att vara trött och omotiverad. Om du märker att du inte tycker det är roligt med fotboll mera, kanske det skulle vara bra med en paus? Är det något annat du skulle vilja göra?
Jag tycker du skall prata med någon om hur du känner just nu t.ex. dina föräldrar. Om du känner att du inte vill prata med dem så prata med en kompis eller kuratorn. Om du känner att du är nere och omotiverad så kan det hjälpa med att prata med någon. Stäng inte in dina känslor och tankar.
Du skriver att din tränare blir arg på dig när du gör något fel, vilket inte är okej att hen blir arg. Nästa gång det händer, försök att inte lyssna. För det är absolut inget fel på dig. Alla gör fel ibland. Säg till dig själv ”jag kan” och ”jag är duktig”. Peppa dig själv. Du kan kanske inte ändra din tränare, men du kan ändra ditt sätt att reagera på när din tränare blir arg. Hacka inte ner på dig själv. Du duger precis som du är!
Kram, Ida