Drömtydning
07.05.2017
Hej, läs den här frågan innan; https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/sjalen/tankarna-och-tron/tyda-drommar
Det är nämligen samma person som ställde den frågan som ställer den här. Den här frågan handlar också om drömtydning, och samma tjej medverkar i den här drömmen. Jag vill gärna veta vad följande dröm betyder:
Jag minns inte hur drömmen började, men mitt i allt så satt jag på en stol bakom en pulpet i ett tomt klassrum. När jag tittade runt mig så kom hennes (tjejen som jag gillar) klasskompisar in i rummet. (Vi går inte på samma klass.) När jag satt där bakom pulpeten så kom en tjej från hennes klass fram till mig. Hon sade inget, men jag förstod att jag satt på hennes plats. Jag steg upp och hon satte sig ner. Jag kollade runt mig i klassrummet. Ingen lärare hade kommit. Tjejen som jag gillar hade inte heller kommit in i klassrummet. Jag gick ut ur klassrummet utan att säga något. När jag kom ut ur klassrummet och stängde klassrumsdörren så såg jag att tjejen jag gillar satt på en bänk utanför klassrummet. Hon hade inte gått in på lektion ännu. Vi tittade en kort stund på varandra. Sedan minns jag inget mer, för jag måste ha vaknat.
Om ni skulle kunna hjälpa mig att tyda drömmen, så skulle jag vara tacksam för jag vill jättegärna förstå något av drömmen. Tack på förhand! Undrande kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.05.2017
Hej Undrande kille!
Som jag skrev förra gången, så är det svårt att säga något helt pålitligt om vad olika saker eller händelser i en dröm kan betyda. Visst finns det drömtydare som säkert skulle ha åsikter om vad din dröm kunde ha för djupare mening, men det är ingen exakt vetenskap och kanske skulle de alla lite olika tydningar och åsikter. Däremot menar man inom psykologin att drömmar är hjärnans sätt att dels bearbeta det man upplevt och sett under dagen och dels förbereda för olika tänkbara situationer.
Kanske var det här en situation som din hjärna knåpade ihop åt dig så att du skulle kunna ta reda på hur du skulle reagera om en liknande situation plötsligt skulle uppstå? Om du i verkliga livet plötsligt hade en chans att prata med henne utan att någon såg det (hon var ju ensam på bänken)? Men inget hände, du kanske vaknade och drömmen avbröts just då. Kan det eventuellt betyda att du helt enkelt inte vet vad du skulle göra? Kanske vet du inte vad du egentligen vill göra när det gäller henne (alltså vad du egentligen känner för henne), eller så vet du inte hur du skulle ta kontakt (vad du skulle säga, hur man flirtar osv)? Du har ingen plan, varken medvetet eller undermedvetet? Eventuellt kanske du kunde fundera på det i vaket tillstånd, dagdrömma istället, och därefter bli klokare på hur du skulle reagera och känna?
Som sagt, drömtydning är ingen exakt vetenskap och någon annan kanske skulle få ut något helt annat ur din dröm. Hoppas det här ändå var till någon hjälp.
Hälsar Liselott