hej 11 år tänker och drömmer jättemycket om sex
08.12.2013
Hej jag är en 11 årig tjej som från ingen stans börjat tänka och drömma om sex är det normalt att göra det när man är 11 är det ens normalt att göra det i huvudtaget och varför kommer det nu och hur ska jag göra för att sluta

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
10.12.2013
Hej vännen,
Det verkar som att du har skickat in flera frågor efter varandra?
Vi hoppas faktiskt här på Decibel att du är någon som skojar med oss om din ålder och om sakerna dina frågor gäller, i och med att det är så svåra och tunga saker det gäller. Men om allt detta handlar om dig, som har skrivit under frågorna, så skulle vi verkligen vilja att du tar kontakt med någon vuxen som du kan lita på och berättar om dessa saker för att få må bättre så småningom. Det är inte meningen att någon som är 11 år ska behöva ha alla dessa problem som du beskriver, så vi önskar att du ber om hjälp av någon vuxen i din närhet som du känner att är snäll!
Som svar på din första fråga, ja, det är nog normalt att börja tänka på sex ju närmare man kommer tonåren. Men att tänka på det och att utöva det är två helt vitt skilda ting, åldergränsen för att ha sex är i Finland 16 år, på grund av att minderåriga inte skall kunna bli utnyttjade av äldre och på grund av att man skall ha hunnit mogna tillräckligt före man tänker på att ha sex. Ju längre in i puberteten man kommer, så desto mer hormoner får man i kroppen och desto större chans är det att man börjar tänka på sex mer och mer. För tjejer brukar puberteten kunna börja mellan 10 och 12 år, och ett av de första tecknen på att man kommit i puberteten kan vara att brösten så smått börjar växa, håret under armarna börjar växa och likadant med könshåret. Första mensen brukar komma ungefär två år efter att brösten har börjat växa. Det är som sagt vanligt att börja tänka på sex, och kanske till och med onanera, men man är på inget sätt mogen för några sexuella aktiviteter med någon annan person ännu på flera år! Och ja, för äldre personer är det helt normalt att både tänka på sex och att göra det, det är ingenting konstigt med det, men som sagt, inte ännu på några år! Men du behöver inte känna dig orolig över de här tankarna, och du behöver inte heller fundera på hur du ska få dem att sluta, det hör till puberteten.
Vänliga hälsningar Ungdomsinformatörerna Lina och Lena