hjälp
07.01.2025
Jag vill söka hjälp angående min ångest, tänker inte ta upp de så mycket här men lider ofta av jätte jobbig ångest och även hälsoångest, det påverkar mig både psykiskt och fysiskt, blir så trött av det kan knappt leva ett normalt liv längre. Jag har talat med kurator i skolan och testat en sorts terapeut via någon församling, men känner mig inte tagen på alvar riktigt och undrar om det går att få tag på bättre hjälp som inte kostar? n
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
09.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad fint att du vill söka hjälp för att hantera din ångest. Jag är ledsen att du upplever att skolkuratorn och terapeuten du besökt inte tagit dig på allvar eller kunnat ge dig den hjälp och stöd som du skulle behöva. Det är inte alltid så att man klickar eller känner sig bekväm med den professionella som ska hjälpa och stöda en och det är fullständigt okej. Ibland går inte personligheterna ihop och då ska man göra just så som du ämnar göra nu, alltså prova på en ny samtalskontakt. Jag hoppas verkligen att du hittar en yrkesperson, som du känner dig bekväm med och som du kan lita på. Det är grunden för att samtalshjälpen ska ha någon som helst inverkan på ditt mående.
Kom ändå ihåg att det ibland tar tid för ångestkänslorna att börja lätta, så försök ha tålamod. Även om det inte direkt efter första träffen skulle kännas lättare, betyder det inte att samtalshjälpen skulle ha varit helt förgäves. Känslor av ångest är en naturlig del av oss alla och har någon gång varit jätteviktiga för vår överlevnad. Då kroppen har upplevt ångest en längre tid, kan det ta en stund för kroppen att ställa om sig och återhämta sig. Det betyder inte att kroppen skulle vara sönder eller att det skulle vara något fel i dig, men helt på samma sätt som med fysiska besvär t.ex. ett brutet ben, så behöver kroppen tid för att läka.
Du ska inte behöva må så illa som du gör just nu. Du är värdefull just så som du är, glöm aldrig det <3
Lyckligtvis finns det kostnadsfri hjälp att få. Jag listar här under några ställen, som du kan prova vara i kontakt med.
Ungdomsstationen Klaara: Klaara erbjuder rådgivning, handledning och enskilda stödsamtal konfidentiellt, frivilligt och avgiftsfritt. Du kan boka tid genom att ringa eller ta kontakt via e-tjänsten, du hittar kontaktuppgifterna HÄR.
Ärligt talat-chatten: Här kan du chatta anonymt med en professionell handledare eller psykolog om det som du behöver prata om just nu. Chatten är öppen måndag-fredag kl. 9-12 och 19-22. Du hittar chatten HÄR.
Krisjouren för unga: Krisjouren erbjuder gratis, konfidentiellt samtalsstöd där du också kan välja att vara helt anonym. Boka en telefontid med en krisarbetare i webbkalendern, krisarbetaren ringer upp dig. Mera information hittar du HÄR.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Stora styrkekramar, Lila