Hmm??
05.02.2017
Hej! decibel, jag har en sån fråga som hur får man killkompisar? Jag har ett flick gäng men vi skulle gärna vilja ha pojkar inblandade. Vi försöker allt vi kan typ men ingen vill vara med oss... Och en till fråga om vi skulle få killar så vad skulle vi göra? Villa? Hemma? Ute? Var? Hmmm

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.02.2017
Hejsan, jag ska göra lite efterforskningar men också försöka ge lite tips sådär nu genast.
Jag tror inte att det är så stor skillnad på hur man får tjej eller kill kompisar, det funkar nog på samma sätt. Man visar att man tycker någon verkar trevlig och att man gärna vill umgås. Man kanske försöker hitta gemensamma intressen eller åtm röra sig på samma ställen. Jag tror inte man ska försöka för mycket, då kan det upplevas lite som att man har panik eller något. :)
Har ni inga killar som ni känner? Från lågstadiet och som ni kunde försöka få med i ert gäng? Eller det skulle väl mera vara att man så att säga slår ihop två gäng.
Några killar vi frågade sa att det bästa är om ni helt enkelt frågar. Kanske ni kan säga till några killar att ni gärna skulle hitta på något med dem till helgen. Överlag så är ju killar mera rättframma, vi tjejer har lätt en tendens att göra saker för invecklade och omständiga. En rak fråga funkar bäst på killar. Det kan ju hända att de inför kompisarna börjar löjla sig och säger nå stöddigt, men innerst inne vill nog alla killar ha mera att göra med tjejer så jag tror inte de skulle bli arga för att ni föreslår något. De vill helt säkert gärna hitta på något tillsammans med er, men de kanske inte heller vet hur de ska få till det.
Om ni har skoldans tex så är det ju ett bra tillfälle att bli mera bekanta, eller filmkväll eller något. Kanske ni kunde prata med ungdomssekreteraren som sitter i er skola om hon kunde fixa ihop något, snart kommer ju sportlovet och då kan det finnas aktiviteter dit både killar och tjejer kommer.
Vad ni skulle göra då när ni har killarna med er, då kanske ni kunde ha filmkväll, alla gillar ju filmer. Chips och godis med så blir det bra :)
Jag vet ju inte om det finns några ställen där ungdomar brukar träffas där du bor, nån uf lokal eller annan samlingslokal/-hus. Om det finns sådana ställen så brukar de vara bra ställen att bli bekanta med nya människor på.
Jag återkommer med mera om jag får in mera info.
Säg att de ska komma med ut på byin, säger en kille. Han hälsar också att alla killar vill vara med er tjejer så ni behöver nog bara fråga så kommer de säkert. :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna