Homosexell baptist
01.04.2018
Hej!
Hur ser baptistkyrkan på homosexuella? Viger de homosexuella par? Har försökt söka lite information på deras hemsida men inte hittat några bra svar.
Jag är medlem i lutherska kyrkan men skulle vilja döpa om mig. Måste man ha båda sina föräldrars medtycke för att skriva ur sig ur luterska kyrkan och döpa sig i Baptistkyrka. Är det bättre om jag väntar tills jag fyllt 18 år?
Tack!
Tove
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
Religionslärare Gunilla svarar
03.04.2018
Hej
Baptister i Finland viger inte homosexuella ännu idag. Men i Sverige är det annorlunda. Där finns till exempel frikyrkliga Equmeniakyrkan, som är landets nyaste kristna samfund, de har en feministpastor och är regnbågsvänliga. Bland baptisterna i Finland finns många regnbågsvänliga personer, men som det är nu, viger eller välsignar inget religiöst samfund eller kyrkan homosexuella i Finland, ännu. Men det är på kommande.
I baptistkyrkan kan det liksom i evangelisk-lutherska kyrkan finnas pastorer som välsignar, trots att det inte är allmänt godkänt i just deras kyrka. Sådana pastorer, som har kurage nog till civilolydnad, har det funnits redan länge. Och var och en som är troende, kan göra skillnad genom att vara som den är, modigt Guds avbild som mångfaldsperson, allt det här ryms i Guds stora famn får vi tänka.
Och en dag, inom en snar framtid kommer det att finnas kyrkor och frikyrkor i Finland som viger homosexuella par.
Men kyrkorna och samfunden i sig, har ännu inga officiella beslut på att viga. Ändå gör vi det. T.ex. så välkomnar vi till vigsel, då vi firar kristen mässa under Regnbågsankans årliga Regnbågshelg. För vi tror och hoppas på en rättvisare framtid.
Hälsningar
Monika Pensar, RegnbågsMissionen
Hej!
Tack för dina frågor! Eftersom jag är präst i lutherska kyrkan kan jag inte svara på alla dina frågor så jag tog kontakt med en medlem i en baptistförsamling. Han sa att alla människor är lika värdefulla, men att man inte har diskuterat frågan om homosexuella så mycket inom baptistkyrkan i Finland. Jag kollade också internet, precis som du säger hittar man inte så mycket information om det du frågar om. Efter att ha läst sidor från Sverige verkar det som om åsikterna skulle vara delade när det gäller vigsel av homosexuella. Vad jag förstod av den jag talade med har baptistkyrkan inte vigt samkönade par i Finland.
Synen på dop skiljer mellan baptismen och lutherska kyrkan. Inom baptismen är dopet en bekännelsehandling, i den lutherska kyrkan ett sakrament. Inom baptistkyrkan måste man vara tillräckligt gammal för att ta ställning. Inom den lutherska kyrkan tänker vi att det är Gud som handlar i dopet, det handlar inte om människans prestationer.
Enligt gällande lag om religionsfrihet får en person som fyllt 15 inträda i eller utträda ur ett samfund med vårdnadshavarnas samtycke. Går inte föräldrarna med på bytet av samfund måste du vänta tills du är 18 år och myndig. Vad gäller medlemskap och dop i baptistkyrkan måste du diskutera med den församling som du önskar bli medlem och döpt i.
Du kan gärna vända dig till någon inom baptistförsamlingen på orten där du bor, eller skriva på nytt till Decibel, ifall någonting ännu är oklart.
Lycka till!
Gunilla, religionslärare och pastor