Hur Konverterar man?
05.02.2025
Hejsan! Jag har tänkt att jag skulle konvertera, för (jag hör till den kristna församlingen)att jag har aldrig riktigt känt mig hemma i denna religionen och en annan tilltalar mig mer. Men jag undrar för jag går i skriftskola (jag blev döpt när jag var bebis) så jag borde väl gå färdigt innan jag konverterar? Waterlily
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
10.02.2025
Hej och tack för frågan.
Nuförtiden behöver du endast logga in på nätet för att "skriva ut dig" ur kyrkan.
Och du kan skriva in dig lika lätt.
Om du är döpt.
Skriftskolläger och konfirmation kan vara en intressant upplevelse som du delar med dina kompisar. Och det är en möjlighet att diskutera, fundera på livsfrågor och vara med om gemenskap. Men det är ju också en utmaning. I konfirmationen väljer du på sätt och vis att bejaka kristendomen.
Det går nog att vara med om konfirmandläger/skriftskola och sen göra beslutet att inte bli konfirmerad. Men så länge du är nyfiken och inte känner dig pressad och tvingad på nåt sätt så kan du ju helt bra ta reda på lite till.
Inte alls alla är med i kyrka eller församling eller går "skribalägret" för att de tror hett och övertygat. Nog får du vara en funderare, grubblare och tvivlare och med i kristendomen ändå. Det hör till att ställa knepiga frågor och debattera med präster och andra trossyskon. Det är okay att inte tro också. Tidvis, ibland eller för alltid.
Men det beror ju på hurdan församling du sen hör till eller hurdan skriba du går i, hur de bemöter en s. k. "sökare" som inte känner sig så bekväm med kristendomen.
Det går mycket väl att säga nej tack till den kristendom en inte upplever som sin egen väg.
Jag har märkt att det finns väldigt olika sorters troende. Och olika sorters tro. Somliga menar man måste släppa tvivlet och vara helt övertygad, andra menar att det är en viktig del av att vara människa och mänsklig att upptäcka nya sätt att tänka och tro, att det är välkommet att vara kritisk och att du får intressera dig för många olika livssyner, ja många olika religioner.
Men jag förstår att du nu funderar på kristen skriftskola och konfirmation och om det är passligt att hänga med då du ändå planerar sen att kanske lämna den religionen?
Jag har inget rakt svar, bästa du.
Om du inte prövar vet du inte hur det är. Om du prövar och sen känner dig obekväm kan du ju alltid bara skriva ut dig. Eller in dig på nytt ifall du så önskar. Och ifall det är evangelisk lutherska kyrkan vi pratar om? Andra församlingar och kyrkor kan det nog vara svårare att droppa eller bli medlem i.
Fint att du funderar. Du tar dig själv på allvar och det visar att du har integritet.
Rent praktiskt sett är det vettigt att vara konfirmerad, för om du någon gång vill gifta dig i ev. lut. kyrkan så behöver du vara konfirmerad. Men å andra sidan kan människor konfirmeras senare också, som vuxna eller som seniorer.
Spontant sett tänker jag att pröva du på, våga tänka och känna självständigt, säga ja till det som känns meningsfullt, säga nej till det som gör dig beklämd eller stressad.
Ta hand om dig själv och följ det som du fascineras av och känner en längtan att veta mera om. Och acceptera aldrig andligt våld eller religiös manipulation. Sådant finns också.
Lycka till!
Monika