Hypokondri ?
13.04.2020
Hej, när jag brukar höra om någon sjukdom som någon har så brukar jag tänka igenom min egna situation. Jag gör research på internet om det och ibland får man ångest av att se att man har symptom på det. Det kan vara både att man har symptom eller inte. Jag har haft det så är sen jag va ung tonåring o de brukar oftast va så att det hänger sig på att tänka på det i en period o sen går de över. Allt som jag tänkt på o varit rädd för har visat sig fel (att jag inte har eller riskerar att få sjukdomen). När det väl är igång med tänkandet har jag alltid analyserat mig själv o typ inbilldat mig som att jag har de fast det inte är så på riktigt.
Jag känner inte att de påverkar mig så mycket. Även när man varit orolig och inte har varit orolig har jag klarat mig bra i både skola och sociala kontakter. Brukar berätta det för mina föräldrar i efterhand o dom säger till mig att släppa det för att jag är normal o frisk. Vill bara veta om de normalt att tänka så? Är de hypokondri? Oskar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Ja, det låter som att du är lite hypokondrisk, men du verkar ha en ganska logisk syn på det själv - vilket är bra. Det är inget konstigt alls med att med att jämföra olika sjukdomar eller symtom med sig själv då man hör om dem - jag skulle nästan säga att det är helt normalt att man gör det. Det är också ganska vanligt att man  roar sig över saker i olika perioder - tills man kanske inser att de inte är så sannolika och då går man vidare.
Men om jag kan få ge dig ett råd så skulle det uppriktigt vara att försöka att oroa dig mindre. Gör det du själv kan för att sätta stopp för det. D.v.s. utgå vid behov från DINA egna symtom. Om DU känner att du har snuva så finns det kanske anledning att fundera över om du kan vara förkyld. Men bara för att du hör om någon annan som har snuva så finns det ingen anledning för dig att oroa dig. Förstår du hur jag menar?
Det andra jag vill säga är kanske inte så mycket ett råd, utan mer ett konstaterande. Den tid som du nu sätter på att oroa dig över saker som antagligen inte kommer att hända är tid du skulle kunna använda till någonting annat. Ingen människa vet vad som kommer att hända om man får leva. Och bara för att du på förhand skulle ha oroat dig över någonting betyder inte att sorgen eller oron kommer att vara mindre om det plötsligt skulle visa sig att du har haft sant. Så ta inte ut dina sorger i förskott för det finns ingen logisk orsak eller anledning till att göra det. Du är frisk och stark - njut av det,
Kram
Tessi