Ingen att prata med
06.03.2017
Hej, jag undrar om en människa behöver en annan människa att prata om olika saker med dåliga som bra, eller klarar man sig med att hålla allt inne? Har själv inte haft någon att prata med om mina känslor och allt som pågår i mitt liv. .

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
07.03.2017
Hej!
Ja du man kan säkert ha olika åsikter kring det här, rent spontant skulle jag säga att man inte klarar av att hålla precis allt man känner, tänker och upplever inom sig hela sitt liv. Människan är ett flockdjur och därför är de flesta av oss väldigt beroende av kontakt med andra människor för att kunna överleva. Däremot så är ju alla olika, vissa människor har ett större behov av att prata med andra människor dagligen medan andra mår bättre av att vara mer ensamma och kanske inte prata med någon under längre perioder. Och alla behov är lika okej!
Om du pratar med någon annan om dina känslor och det som händer i ditt liv så får du kanske mer ut av det. Då har du någon att bolla olika tankar med och du kanske lär dig något om dig själv. Så visst skulle det vara bra om du försökte hitta någon du litar på och som du kan öppna dig för. Men det finns ju också andra alternativ. Om det är något visst problem som du funderar på så kan du till exempel söka efter något forum på nätet där du kan läsa om andras tankar eller skriva dem själv. Till exempel slutapanta chatten kan vara ett sådant ställe.
Annars om du känner att du inte vill prata med någon alls så kan du åtminstone skriva eller rita ner de tankar och känslor du har. Då blir det lättare att se saken utifrån och du kanske lär dig någonting nytt om dig själv. Eller om det är någon du behöver prata med men inte vill göra det så kan du i dina tankar föreställa dig vad du skulle säga och sedan vad du tror att den här personen skulle svara. Om du vill så kan de då vara lättare att i verkligheten diskutera med personen om du redan har förberett dig på att se vilka olika sätt som diskussionen kan gå.
Kanske kan du hitta mer information som passar dig under själ och sinne eller relationer på decibels informationssidor?
Lycka till! <3
Kram! /Sessi