jag är tjock!!
22.08.2016
Det här är typ del 2 från olika tankar! Jag har gått ner 2,5 kg på några dagar men jag tycker fortfarande att jag måste ner mer. Jag är 171 cm och väger 54 kg. Nu har jag släppt sörjan över gammelmorfar mer och nu har jag fått nya tankar. Jag självskadar mig mycket för det är så skönt att bli av med smärtan inuti. Jag har börjat tänka hur livet hade varit utan mig. Det känns som att jag förstör allas liv när jag pratar eller ser dom. Jag har jättedåligt självförtroende,tror aldrig på mig själv. Många nätter vill jag dö. Jag tycker jag är så otroligt tjock att jag har börjat träna mer och äta mindre. Äter ingen frukost eller lunch. Äter mindre middag än vad min lillebror gör. Mamma har sagt att jag måste äta mer. Men jag brukar sitta kvar och äta lite åt taget tills dom gått och sen slänger jag maten. Jag dricker max två glas dricka om dagen. Aldrig vatten. Jag blir yr när jag reser mig från ex stolen eller sängen. Jag söker ofta på google på skinny girl och tänker att jag vill se ut som dom men jag tycker att jag ser jättetjock ut. Många klasskompisar har reagerat på att jag har blivit smalare men jag tycker att jag har blivit tjockare. Jag kollar mig i speglen varje dag flera gånger och säger monster,tjockis osv till mig själv. Ingen vet att jag känner så här. Det hjälper inte vad någon säger. Jag la ut en bild på facebook på mig när jag skulle åka moped med min syrra. Många skrev att jag skulle komma på en fika med jättemycket onyttigt. Jag tolkar det som om dom tycker att jag är smal. Grejen är den att jag skyller på att jag inte kan för jag vill inte åka bort och bli tvingad att äta. Jag fyller år på onsdag men är inte ens pepp på den. Jag ska baka min egna tårta. Det kommer bli fruktårta med lite socker i. Och på kvällen ska jag ut och springa en mil. Fyllningen kommer bli grädde utan socker i för att den ska bli så nyttig som möjligt. Jag vill verkligen gå ner i vikt. Alla säger att jag är ohälsosamt smal men jag tycker jag är ohälsosamt tjock. Hur ska jag göra för att gå ner mer i vikt? Jag väger mig flera ggr per dag när ingen ser på. Jag stannar ofta hemma när resten av familjen ska iväg för att kunna träna utan att de ska misstänka ngt. Jag följer alltid ut och går med hunden. Jag pratar med skolkuratorn men hon vet inte mycket alls. Jag säger inte så mkt till henne. Jag är rädd att någon kommer få reda på att jag självskadar mig. Jag har ångest över allt typ. Ångedt lver mina betyg,över skolan, över att jag bara är ute o springer 5 ggr i veckan och gör situps alla dagar. Jag tycker jag tränar för lite. När jag måste åka iväg o ska till ngn så säger jag bara att jag har ätit innan jag kom. Alla som ser hur lite jag äter säger att jag kommer hamna på sjukhus snart. Min gamla lärare som slutade nu sa att jag måste börja äta mer innan något allvarligt händer. Vad menar hon med det? Hur går man ner fort i vikt? Alla tjejer i min klass är smala men dom säger att dom väger runt 60 kg men det tror inte jag för de är smala. Mer än mig tycker jag. Vad borde jag göra? Hur ska jag gå ner i vikt? Det känns som att det aldrig kommer bli bra och att självmord är bättre. olika tankar del 2

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.08.2016
Hej,
Jag önskar att jag kunde krama om dig, och att jag kunde få dig att förstå hur värdefull du är och hur viktigt det skulle vara att du tog hand om dig själv. Det är så uppenbart och tydligt i det du skriver hur dåligt du mår, och jag tror att du behöver hjälp för att ta dig upp till ytan igen.
Du äter för lite och tränar för mycket. Och med din logiska hjärna så tror jag att du redan vet det, men vi vet båda att det inte är den logiska hjärnan som styr. Om du kunde se dig så som alla andra ser dig så skulle det vara uppenbart för dig också, just nu kan du helt enkelt inte lita på det du ser då du tittar dig i spegeln, och det är naturligtvis jättekonstigt eftersom vi är vana att lita på våra sinnen.
Det viktigaste just nu är att du hittar en person som du kan tala med om hur du mår, och som du kan berätta om alla dina tankar för. Det är viktigt att du kan vara ärlig, också om de saker som känns tunga och smutsiga. En utbildad person, t.ex. en psykolog, kan nog ta emot det, och förhoppningsvis kan hen ge dig verktyg att handskas med din oro och ångest på ett annat sätt än genom att du skadar dig själv.
Allting kommer inte magiskt att bli bra igen över en natt, men du kan bli bättre. Första steget är ändå att du måste ta emot hjälp och våga börja berätta och vara ärlig om allting. Gå och tala med din kurator redan idag, om det inte känns som att hen är rätt person att tala med så kan du be hen hjälpa dig hitta en psykolog, eller också kontaktar du en ungdomsmottagning, så kan de säkert hänvisa dig vidare till en psykolog.
Se det som att du tar ett avgörande steg i rätt riktning. Du behöver inte känna som du gör nu.
Många kramar
Tessi