Lostallhope.com
08.08.2017
Hej
Jag såg på en tv show där dom nämnde boston maraton bombningen och jag hade inte hört om den förr så jag googlade runt lite och kollade på videos från nyheter på youtube och sånt. Jag har 2 frågor.
1. Lever Dzhokhar Tsarnaev, han blev ju dömd till döden tror jag men jag hittar inga artiklar om han sen April 2017 och då jag läste det verkade han leva?
2. Varför tycker jag att det som hände inte var fel? va fan är det för fel på mig jag såg videos av folk som hade förlorat benen å skit men ändå tycker jag inte att det var... asså hur fan ska jag förklar dehe. Ja tycker int att han borde ha fått dödstraff. Ja måst va skadad i huvu elä nå. Ja tycker int att terrorism å sånt e bra å ja e int nå extremist elä nå sånt. EndMySuffering.com

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.08.2017
Hej!
Stora händelser i världen, som den här, kan vara väldigt intressanta att läsa om. Vi har nämligen alla åtminstone en gnutta sensationslystnad i oss, så att en första instinkt nog är att tex stanna och titta vid en olycka. Sedan kickar oftast vår moral, uppfostran, personliga egenskaper (som att ta hand om de som har ont) eller egen rädsla in och vi går bort. Inte alla, inte alltid, för det är alltså mänskligt att bli nyfiken och fascinerad av det ovanliga, brutala, chockande... Lika mänskligt som att innerst inne tänka "tur att det där inte hände mig".
Jag önskar att jag kunde lägga mer tid på att researcha åt dig, men tyvärr har vi inte den lyxen här på Decibel. Så forska gärna mera själv - men kom ihåg att vara källkritisk och använda bondförnuftet när du läser. Det kryllar av olika åsikter om händelser och personer som den här och de allra flesta har en egen agenda, en baktanke med det de skriver. Tro inte på allt du läser, inte på någon sidas version, så är du tryggast. Hela den här terrorist-biten är idag väääldigt infekterad och det finns många extrema åsikter från många olika håll, så det finns en massa påhittat material på nätet, enkom för att uppröra, manipulera eller värva fler till just den åsikten. Dessutom behöver du se upp med sökmotorerna: ju mer du söker och läser en viss typ av artiklar, desto fler av den typens artiklar kommer tex Google att föreslå åt dig, så då hamnar du lätt i en sk åsiktsbubbla där man inte ens får se andra synvinklar på samma sak.
1. Ja, enligt vad jag hittat på nätet, så lever han nog ännu, men är dömd till döden. Han sitter fängslad i Colorado, i USA:s strängaste fängelse, ADX Florence. https://en.wikipedia.org/wiki/ADX_Florence. Där sitter de fångar som anses farligast i hela landet eller som anses behöva de strängaste övervakningen. De fångarna anses som för farliga, för kända (hight-profile) eller som en för stor nationell säkerhetsrisk för att ens kunna sitta i ett så kallat supermax-fängelse (maximum security prison, maxsäkerhetsfängelse). I ADX Florence finns allt från kända terroristbombare (tex för September 11-attackerna), gangsters, crime lords, nazister, dubbelagenter och seriemördare, men också sådana fångar som försökt rymma ofta eller varit extra våldsamma mot andra fångar eller vakter och ofta då mördat sådana. De kan avtjäna straff som exempelvis 15 livstidsdomar och kommer i princip aldrig att bli fria igen.
Hit flyttades han 2015 och vad jag förstått ska han sitta här tills det börjar vara dags att verktsälla hans dödsdom. Det sker då troligen i ett annat fängelse, där många av fångarna har dödsdomar och de flesta dödsdomar genomförs. Men det tar oftast väldigt länge från att de dömts till att de faktiskt avrättats, de fångar som är "on death row". År 2010 var medeltalet hela 15 år. Det här beror ofta på att fångarnas advokater försöker överklaga deras domar, få till stånd nya rättegångar eller hitta bevis som skulle frikänna dem. Hälften av de människor som väntar på sitt dödsstraff dör av naturliga orsaker. https://en.wikipedia.org/wiki/Death_row. Högst troligen tar det alltså ännu ett bra tag innan han avrättas.
2. Hördu det här med om dödsstraff är okej eller inte är nog en het diskussion som förs världen över dagligen. Till exempel: Är det rätt att döda någon för att hen tex dödat någon annan? Gör det inte oss till mördare som godkänner det? Eller borde alla brott få ett straff, är det det som är rättvisa? Hur rätt har man till att få hämnd på den som begått ett allvarligt brott?... Vissa länder har valt att ha dödsstraff, andra inte. I USA är det 31 av 50 delstater som godkänt dödsstraff och i Finland har vi inget dödsstraff. Och alla har vi rätt till vår egen åsikt i frågan. Vad säger din egen moral, är du okej med dödsstraff eller inte? Kan du motivera det fenomenet för dig själv eller inte? Sedan besluter vi tex i Finland genom majoritet och demokrati vilka laga som ska gälla i vårt land, medan det i  andra länder är kanske en diktators egen åsikt som bestämmer om det utförs dödsstraff i det landet eller inte.
Du har alltså rätt att tycka att hans dödsdom inte var riktigt okej - men det kan vara bra att fundera igenom varför du tycker så, vilka argument och motiveringar du baserar din åsikt på. Om inte annat, så för att du ska kunna diskutera det här med andra på ett förnuftigt sätt. Klart att känslor spelar in när det gäller sådana här åsikter, men kunskap är alltid makt. Och varierad kunskap är bäst, alltså när du tagit den från många olika sorters käller, prövat den, kollat in många olika synvinklar och sedan gjort ett beslut om vilken åsikt du själv stöder. En mogen människa kan sedan också byta åsikt, ifall en ny åsikt har starkare argument och motiveringar. Men att säga att att någon annan har fel åsikt, "du har fel", är alltid lite farligt. Det skapar ofta konflikter av alla möjliga slag, men framförallt blir man ofta arrogant och aggressiv av att blint tro att man själv har rätt och andra har fel. Så att lyssna på andras åsikter är nog lika viktigt som att ha en egen åsikt ;).
Sedan blir jag ju nog lite bekymrad av att du nämner två självmordssajter. Är det här något du vill tala om?
Hälsar Liselott