Mycket blandat
29.12.2016
Jag vill sluta jämföra mig med andra. Jag blir galen av mina tankar! Det är som jag inte förstår att jag är lika värd som alla.
Såhär är det:
Han valde att inte vara men henne längre och så hittade han mig.
Men såhär täncker jag:
Jag bara vriider på saaken som att han slutade att vara med henne för att han hittade mig och att han saknar henne, hon var mer intressant, snyggare och sexigare än mig osv...
Han har sakt till mig när vi blev tillsammans att "du måste raka dig där nere, det är så äckligt att vara hårig". Det var väl inte snällt sakt? Han skulle väl ha kunnat säga det på ett annat sätt? Jag skulle mera gärna ha rakat mig om han skulle ha frågat om jag skulle kunna raka mig och lämna bort äckligt.
Jag jämför mig med tjejer som jag inte tycker om. Om min kille säger bra saker om dem bir jag nästan arg. Jag kan inte låta honom säga att hon är snäll när hon inte är det. Är jag svartsjuk?
Människor som är falska så tål jag inte, fast de är snälla! Människor som är äkta och lojala och snälla som inte talar skit om en åt alla efter man träffast så älskar jag. Jag tycker att det är okej att om man t.ex. varit på kaffe till A med M så kan man prata skit om A med M men inte sprida det vidare! Såklart inte ska man prata något som inte stämmer men som att "såg du hur fula strumppor A hade?!" Vad tycker ni? Är det okej? Dzu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2017
Hej,
Jag tror att det är ganska typiskt för personer i din ålder att man jämför sig med andra, både såna personer man tycker om och såna personer man avskyr. Då det gäller personer man inte tycker om, och om man skall vara riktigt ärlig, så handlar det ju sist och slutligen ganska ofta om att de har nån egenskap som man egentligen är lite avundsjuk på - och det är också helt normalt. Den enkla anledningen till att många killar t.ex. tycker att Justin Bieber är så fruktansvärd så är kanske just det att han ser bra ut och är framgångsrik - men det är lättare att säga att han är jobbig än att man egentligen önskar att man hade hans utseende/framgång/beundrarskara. Så jag gissar ju att åtminstone en del av tjejerna du inte tycker om har egenskaper som du egentligen skulle vilja ha själv, t.ex. deras utseende/pengar/kompisar o.s.v. Det är inget unikt med det.
Men du skall absolut jobba på att känna dig lika värd som alla andra, för det är du ju. Du är unik - alldeles enastående som den person du är, och det tycker ju sannolikt din pojkvän också för annars skulle han knappast vara tillsammans med dig. Men även utan hans "godkännande" så skall du lita på att du är du, och att du är precis lika värdefull som alla andra. Ofta är det kanske speciellt i din ålder som man känner som du gör, det blir faktiskt lite lättare med tiden, och då man blir äldre så inser man kanske på ett annat sätt hur onödigt det är att jämföra sig med andra eftersom ingen människa är perfekt och ingen har allting. Tjejen som är snyggast i skolan och som får vilken kille som helst kanske har föräldrar som slåss eller någonting annat som känns fullständigt hopplöst för just henne, och hon kanske är avundsjuk på dig för det du verkar ha.
Då det handlar om de saker man själv är osäker på så kan det ju kännas som ett extra hårt slag om pojkvännen sedan kommenterar eller uppmärksammar just den egenskapen hos nån annan, som du skriver. Det är ingenting konstigt med att vara svartsjuk. De flesta människorna som är i en relation, speciellt en ny relation, är mer eller mindre svartsjuka. Och ofta handlar det ju om att man är rädd att partnern skall dras till någonting som man själv inte kan erbjuda. Ibland går svartsjukan över av sig själv med tiden och vartefter man lär sig lita på den andra, men ibland behöver man tala om saken.
Jag tycker att det var väldigt klumpigt sagt av honom att "du måste raka dig där nere, det är så äckligt att vara hårig". Det är DIN kropp, och håret som växer på kroppen är ditt. Om han har några synpunkter på om det är äckligt så kan han hålla dem för sig själv, för så säger man ju faktiskt inte! Och nej, könshår är inte äckligt, det är betydligt mer hygieniskt och rent än ett rakat underliv och håret finns ju där av en anledning. Kanhända vet han inte hur en tjej ser ut irl utan har skaffat sig alla sina erfarenheter genom att titta på film? Om man vill raka sig så får man givetvis göra det, men jag tycker att det är en sorglig trend eftersom det är både opraktiskt och ohygieniskt. Man behöver inte gå omkring med en djungel av hår mellan benen - men det finns faktiskt en medelväg.
Det bästa är nog kanske om man helt håller sig från att snacka skit om sina vänner. Det finns kanske olika grader av vänskap, de man anser att man är lojal mot intill döden så snackar man ju sällan skit om överhuvudtaget, medan man kanske inte är lika lojal mot de personer som man räknar mer som "bekanta". Men om man försöker hålla sig från att snacka skit om andra så kan man ju hoppas att det också sprids till andra - så att inte de heller snackar skit om dig.
Försök att se hur värdefull du själv är, och respektera dig själv. Säg ifrån då du blir illa bemött eller om du blir ledsen över saker som andra säger. Man behöver inte godta vad som helst, ens från den man är tillsammans med (kanske speciellt inte från den man är tillsammans med) Säg också ifrån om du tycker att andra uttalar sig fult om dina kompisar, så ska vi tro att god karma kommer tillbaka till dig och att dina vänner även står upp för dig i samma situation.
Kram
Tessi