Prostituerade
21.04.2020
Hej, jag har aldrig direkt förstått mig på de som är prostituerade eller dom som filmar sig själva framför kameran och lägger ut det. Vad är poängen? Jag är tjej o jag äcklas av de som gör så Eska

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2020
Hej,
Det finns knappast något exakt eller lätt svar på din fråga, och det finns massor av undantag och specialomständigheter men några saker som kanske kan hjälpa dig förstå delar av det.
Den första och kanske största grejen är den att alla människor har olika inställning till sex och till sexualitet. Vissa människor upplever att det är någonting väldigt privat - som man bara vill dela med en person som man älskar, medan andra inte ser lika strikt på det. Historiskt sett har det även i Finland varit så att sex är någonting som sker enbart inom äktenskapet - medan det idag är allmänt accepterat att man har sex innan äktenskapet, och att man hinner ha flera partners innan man stadgar sig. Det finns inget rätt sätt eller fel sätt att se på detta - bara olika sätt. En konservativ person tycker antagligen att hens syn är rätt - medan en mindre konservativ person upplever att hens syn är rätt. Jag tror att vi skulle komma jättelångt med att helt enkelt acceptera att människor är olika, och att det som är rätt för en person inte behöver betyda att det är det för en annan.
Då det kommer till prostitution så är det ett ofattbart stort område. Men om vi utgår från de personer som säljer sexuella tjänster av egen fri vilja (d.v.s. inte tvingas till det av någon annan och inte är offer för t.ex. människohandel.) så tror jag ju först och främst att deras syn på sex är en annan än din. Och det betyder inte att någon av er har fel - utan bara att synen är olika. De säljer en tjänst som det högst antagligen alltid kommer att finnas efterfrågan på eftersom det sexuella behovet finns hos nästan alla men alla inte har samma möjlighet att tillfredsställa det. Prostitution är ett väldigt vitt begrepp och det finns många olika faktorer som spelar in, många prostituerade mår dåligt eller har ett missbruk som de finansierar på detta sätt. MEN det finns också personer som säljer sex därför att det är någonting de VILL göra, de kanske njuter av att hjälpa andra eller helt enkelt inte ser så stor skillnad mellan att t.ex. hjälpa en person på wc och med personlig hygien (som t.ex. en vårdare) och att ha sex för att hjälpa någon med ett behov som den inte annars kan ge utlopp för.
Samma sak gäller de som väljer att filma sig eller fota och posta materialet någonstans - vi får utgå från att synen på sex är annorlunda för dem än för dig. Och för de personerna kan det hända att den bakomliggande faktorn (om det inte handlar om pengar) är uppskattningen de får för ilderna eller kicken av att visa upp sig.
Det jag menar är i grund och botten att DU har rätt till DIN syn på sex, men du kan inte förvänta dig att det är den synen som är rätt för alla andra. Det fantastiska är att vi har rätt att tänka själva.
Fråga gärna om någonting blev oklart.
Kram
Tessi