Rädd att somna
01.04.2014
Hej! Vet inte riktigt i vilken kategori jag ska lägga dethär i men... Det är en sak jag behöver hjälp med... Jag har sett några skräckfilmer ex. The Conjuring, Saw, Lights out på yt + en massa filmer jag är för liten för att se. Det kanske låter lite fånigt, inte världens läskigaste filmer men endå alltid när jag ska sova så är jag så rädd att det typ ska stå nån i mitt rum eller nåt sånt. Ibland tycker jag mig se siluetter av något/någon och jag blir så rädd så jag bara kurar ihop mej under täcket, kurar ihop mig i fosterställning och blundar så hårt jag kan. Det har gått så långt att jag inte ens vågar sova med lite av foten utanför täcket eller någon annan kroppsdel. För att jag är rädd någon ska ta i den eller något sånt... Jag tycker hela tiden det känns som om nån iakttar mig när det är mörkt och jag ska sova... Egentligen blir jag väl bara påverkad av skräckfilmerna men jag tycker det är så obehagligt och jag vill verkligen få det ur mej!! Jag vågar nuförtiden inte vara uppe längst av alla i huset numera heller. Inte heller blunda när jag står i duschen.. Jag är bara så rädd att när jag öppnar ögonen så kommer någonting stå där! Det är såå obehagligt och jag vill inte känna mig rädd när jag ska släcka lampan om kvällarna. När jag släcker lyset i ett rum springer jag bara därifrån direkt efter... SNÄLLA hjälp mig, finns det något jag kan göra eller tänka på så dessa obehagliga känslor försvinner? :( Rädd :(

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2014
Hej Rädd :(
Jaaa, jag känner igen mig! Vet du, en sommar så vågade jag inte simma i vår lilla "sandgrop" under flera veckor bara för att jag hade sett en Stephen King novell filmad (kollade nu upp att den heter "The Raft", handlar om ett gäng ungdomar som simmar i en sjö men så kommer en "levande oljefläck" och äter upp dem en efter en). Jag borde ha varit en 14 år då, men jag minns att ännu när jag flyttade hemifrån vid 17, så kunde jag i svaga ögonblick (tex när jag annars också var ledsen eller kände mig osäker) inbilla mig att den där oljefläcken kom upp genom duschsilen i min läghenhet på 3:e våningen. Sanna berättade också just om att hon såg en Alfred Hitchcock-film som 10-åring där det låg en orm under en kudde och ännu idag kan hon inte lägga sig utan att kika under kudden före.
Nå, det gemensamma här är att både Sanna och jag såg sådana filmer som vi var alldeles för unga för. Det går inte att komma undan, det FINNS en poäng med de där åldersgränserna - de finns inte till bara för att j*vlas med tonåringar ;) Vissa av oss klarar inte av allt i de där filmerna och så enkelt är det, punkt slut. Vi FÅR obehag och mardrömmar och nojjor precis som de du beskriver nu. Och det kan vara väldigt svårt att förutspå exakt vad som kommer att verka skrämmande, för en person är det en viss scen, för en annan en annan, ibland är det musiken som gör det, ibland bara att bli överraskad. Exempelvis är en av de absolut mest skrämmande barnfilmsfigurerna of all time faktiskt Mårran ur Mumin - som ju inte har någon åldersgräns men som ofantligt många barn vi känner är rädda för. För vissa beror det på mognadsnivån, att man inte just i det skedet av livet har fått ännu det som krävs för att de obehagliga eller skrämmande saker av en viss "nivå". Ofta kan man ändå besluta att okej, det här har för stor sannolikhet att en person i den här åldern ska klara av - och därför sätter de åldersgräns på den. De som sätter de här gränserna gör det inte "för säkerhets skull" utan av erfarenhet.
Hos andra är det ett personlighetsdrag att inte kunna se på en viss typ av filmer. Sanna och jag vet att vi inte ska se skräckfilmer ännu idag, fastän vi för länge sedan blev vuxna. Det har inte bara att göra med att vi har bra fantasi och faktiskt kan drömma mardrömmar om scener ur filmer ännu, utan också för att vi inte njuter av att bli skräckslagna, eller ens lite skrämda. Vissa gillar ju skräcken, gillar att ha hjärtat i halsgropen och adrenalinet strömmande i ådrorna. Det är därför skräck säljer så bra. Vissa blir nästan bedövade och behöver bara mer och mer skrämmande filmer för att få samma "kick". Plus då såklart tävlandet sinsemellan med kompisarna om vem som vågar se vad. Guuu vad mycket skryt, utmaningar och glåpord vi hört speciellt tonårskillar ge varandra om just skräckfilmer genom åren... *himlar med ögonen*. Och alltid är det någon som man nog ser på att inte vill se skräckfilmen, alltid någon flickvän som blir övertalad eller inte vågar visa sig feg... Vi tippar på att det finns ett stort mörkertal av människor som fortfarande har obehag av vissa saker men aldrig i världen skulle våga erkänna inför en levande själ att obehaget kom från en viss skräckfilm. För det är ju inte coolt...
Nå, som sagt, vi har lärt oss att vi ska undvika skräckfilmer. För oss hjälpte det inte att bli äldre. De där vissa scenerna vi såg satte spår hos oss, men vi klappar oss på axeln för att vi var smarta och mogna nog att inse att det absolut inte skulle bli bättre av att se fler sådana gener. Vissa saker lönar det sig inte att "härda" sig med eller stå ut med för andras skull, så vi har inte haft några problem med att dissa filmkvällar bara för att det hade hyrts/laddats ner skräckfilmer. Men vi har också hittat en massa små knep för att slippa vara rädda. Att komma över allmän rädsla är ju också ett tecken på mognad. Och vi kan ge dig lite tips att pröva för att kunna somna trygg om natten:
- Nattlampa är ju ganska självklart. Ingen behöver veta att du vill ha en smula ljus när du somnar, men det gör dig mycket tryggare, speciellt om det ger ett svagt orange sken. En lampa som gör något annat än bara lyser, tex en lavalampa eller en optisk fiber-lampa som byter färg kan vara väldigt lugnande att se på. Och sover du tex över hos en kompis är ni ju två och du kan lägga dig längre bort från dörren ;) Ficklampa är också bra tex när man ska upp på WC.
- Ibland är det värre att stänga in sig än att ha tex öronkontakt med de andra familjemedlemmarna i huset. Att veta att man inte är ensam alltså. Hunden eller katten i rummet kan ge otroligt mycket trygghet.
- Att lyssna på musik (där du verkligen lyssnar, tex på texten) eller talbok är också ett superbra alternativ, för då tänker man på annat tills man plötsligt har somnat. Speciellt talbok! Man kan ladda ner en bra bok till telefonen och sedan ställa in så att den ska sluta spela tex efter en halvtimme (om telefonen har den funktionen).
- Att vara rädd handlar också om att fastna i en viss typ av tankar. När du springer ur det nyss släkta rummet föreställer du dig vissa saker som kan finnas bakom dig, eller framför dig när du öppnar ögonen. Försök att göra en Boggart av det. Kanske du sett tredje Harry Potter-filmen/läst boken? Där var det en varelse som förvandlade sig till det man var mest rädd för, men om man föreställde sig den fånigaste versionen av det man var rädd, så slutade den (http://sv.harrypotter.wikia.com/wiki/Boggart). Så när du öppnar ögonen, föreställ dig att där står något skitfånigt eller löjligt eller kul - eller en superduper söt kille som trutar med munnen mot dig ;) Byt ut alla de hemska tankarna mot mysiga riktigt med vett och vilje, så lär du din hjärna att hitta på trevligare alternativ och känna sig tryggare. Viljan kan förflytta berg - och nu bara matar du rädslan genom att ge dig hän åt den och tex springa ut ur rummet. Du har hakat upp dig på den sortens tankar och måste ta dig ur dem! Det gör du bara genom att aktivt jobba för det och det går inte över en natt.
- Gör avslappningsövningar, tex som de vi har under Sömn och Stress här på Decibel-Information. Många gånger så koncentrerar man sig mera på kroppen än på de negativa och otrygga tankarna när man gör avslappningsövningar. Och när kroppen slappnar av så skickar den impulser till hjärnan att också slappna av och känna sig trygg.
Hoppas det blir bättre av det här. Kom ihåg att det är du som har kontroll över ditt liv och du som vet vad du mår bra av. Se inte fler skräckfilmer när du vet att du inte mår bra av det!
Sov gott, hälsar ungdomsinformatören Liselott