Skapa ansikten
19.12.2013
Hejhej :)
Jag har hört och sett flera gånger att vår hjärna inte kan skapa nya ansikten och de ansikten som ibland dykt upp i ens drömmar har man sett i verkligheten.
Det lät väldigt logiskt när en okänd kille dök upp i min dröm förut och killen var mer som en dekorationen i bakgrunden som bara gick runt och insåg då med tanke på att jag befann mig på en allmän plats så är chansen ganska stor att jag sett honom i verkligheten men inte tänkt på det och då registrerade bara min hjärna det.
Men sedan hade jag en annan dröm som på sätt och vis ifrågasatte den teorin.
I drömmen var det en suuper snygg kille haha och jag var säker på att jag aldrig hade sett honom. Men sedan förra veckan såg jag en kille i parallellklassen och insåg att drömkillen och paralellklass-killen båda hade likadana ögon, formen och dragen runt om. Men drömkillen hade blå glödande ögon (för att göra vampyrkaraktären realistisk) och de övriga delarna av ansiktet var inte paralellklass killens ansikte.
Så antar att min hjärna då satt ihop ansiktes delar från olika människor och då gjort dem till en människa. Men om man gör så, så betyder det väl att hjärnan kan skapa nya ansikten?
Det där med ögonfärgen är inte så ovanligt antar jag eftersom jag en gång drömde att mina ögon var typ mörkblå.
Men är det där med att det inte går att skapa ansikten en myt eller missförstod jag något?
Är lite nyfiken haha :)
Kram :)) Flip flops

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hej, djupa funderingar du har. Jag kan inte helt säkert säga om man kan skapa nya ansikten i drömmar eller inte, jag tror inte att det finns något vattentätt svar på den frågan.
Så det som jag nu svarar är enbart mina egna funderingar och teorier :)
Jag tror nog att man till en viss del kan skapa nya ansikten i tex drömmar. Men det är nog som du också funderar att man gör en salig blandning av flera olika sk. "riktiga" personers ansikten, såna som man någongång sett eller mött fast man kanske inte alltid varit medveten om dem. Du kanske någonstans inom dig gillar killen i paralellklassen, eller åtm någon liten del av honom. I din egen dröm är det ju du som bestämmer och då kan du plocka russinen ur kakan exakt i den blandning som du vill, du kan skapa en dröm kille, som enligt ditt tycke har allt snyggt och attraktivt. Sällan och aldrig har vi verkliga människor allt perfekt, du har kanske märkt att även de vackraste människorna i världen, typ filmstjärnor och liknande gör skönhetsoperationer på löpande band. Inte ens de är nöjda med sitt utseende. Alla har vi något som är bra, men alla har vi också mindre bra sidor på ett eller annat sätt. En supersnygg kille kanske har pipig röst, eller så är han helt hopplös att diskutera med, kanske en riktigt "besservisser". Nån annan kanske har världens mest underbara sexiga röst i telefonen, men sen i verkligeheten kanske han är lite blek-fet med finnar ;)
Du har ju hört det miljoner gånger förr, man ska inte gå enbart efter utseendet, det är helheten som räknas bla bla bla. Måste bara få det sagt, men nu var det ju inte frågan om det denna gången, utan om man kan trixa ihop nya ansikten. Jag tror att man kan och att det är helt ok och tillåtet att fixa till sina egna drömmar så att de blir perfekta. Men kom ihåg att livet är här och nu i verkligheten, så att du inte börjar leva i din dröm, för det går ju inte, det är ju en dröm och inget annat :)
Hoppas du fick någonsorts svar på dina funderingar, men som sagt var det var en lite svår fråga.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna