Tankar
16.04.2020
Hej, jag har hört en jag känner som har gått in i ett missbruk o blivit sjuk av det. Blir lite rädd av mig när jag hörde det. Nu efter att jag hört om det och läst lite om det har typ min hjärna fäst sig vid att tänka på det. Jag försöker undvika att tänka på det men de håller sig fast. Mina tankar kretsar mycket runt det och jag föreställer mig typ scenarion i huvet om jag skulle ”hamna i det”. De e som att jag säger åt mig själv att det är så. Jag går i skolan och klarar mig rätt bra o trivs med familjen i övrigt. När jag är i skolan o är med familjen är jag utan dessa tankar men när jag är själv kommer tankarna. Så var det en gång när jag va yngre o då var de en som tog självmord o jag började tänka så som jag förklarade. De gick över efter en period. Har väl alltid varit lite rädd av mig men det har inte påverkat mig så mycket egentligen. Men nu när Corona är igång och det inte finns mycket att göra så börjar man tänka. Vill bara veta hur jag ska sluta med det? Emilioo

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.04.2020
Hej!
Förstår verkligen att det är jobbigt och att det är många jobbiga tankar just nu. Det verkar dock som att du funderar på en hel del situationer och tanken "tänk om" uppstår ofta. Jag ber dig att ta kontakt med kuratorn eller en psykolog. Så du kan prata med någon och någon  kan ge dig redskap för att hantera de oroande tankarna som du får.
Du behöver inte oroa dig för att du skulle vara konstigt, det är helt normalt så som du reagerar och känner just nu.
Vi kan inte kontrollera vår kropp, men vi kan sova, äta och motionera för att ta hand om vår kropp.
Stressa inte över det, släpp det!
Kram, Ida