Tankarna glitchar
24.08.2017
Förlåt om detta är i fel kategori men vill säga att detta handlar och mina tankar jag har, alltså inte drömmar.
Bara av titeln blir man förvirrad. Skull supergärna uppskatta svar! (:
Många människor tänker ju som en liten berättelse innan dem ska sova och jag har gjort det så länge jag kan minnas. Jag har dock ett problem.
Mina tankar/dagdrömmar är ibland okontrollbara och karaktärerna jag spelar upp i hjärnan har nästan som tix, I MIN HJÄRNA? Dem kan konstant göra någon rörelse tex snurra med benet i en oneutral position. Längden på karaktärerna i min dagdröm kan också bete sig konstigt och dem kan krympa och förstoras utan att jag "bestämmer" det? Det är okomtrollbart och kan pågå väldigt länge.
Detta är såklart superkonstigt och ingen av mina vänner har dessa "hjärn tics" som jag har och det börjar verkligen störa mig. Det händer aldrig när jag drömmer under sömn utan endast dem här dagdrömmarna man har innan man ska sova och på morgonen.
Är den någon som har likadant som jag? Det är även superströrande då det stör mina tankar och jag kan inte få dem här grejerna att sluta.
Detta är alltså inte mina drömmar utan tankar.
Exempel på händelser i mina "tankar" kan vara att:
[Armen på karaktären dras oneutralt långt åt sidan och åker sen tillbaka och komstant så dram och tillbaka.
[Armen på personen i tankarna snurrar runt med tex armen eller hela kroppen.
[längden på personerna krånglar och dem åker upp och ned.
[Armen åker snabbt pt sidan nästan som en glitch inget spel.
Mycket har med armarna och göra :/
Detta händer alltså inte mig utan personerna i mina tankar som gör dessa glitcher utan att jag kan stoppa det :// Vad händer?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.08.2017
Hej Vad händer?!
Hm... Det jag kommer först att tänka på är att vi varje dag ser många väldigt underliga bilder. Alltså nu tänker jag på allt från filmer och TV-serier till spel, musikvideos, youtube-klipp och reklam där den mänskliga kroppen inte beter sig mänskligt. Bilder kan flimra förbi alldeles förvrängda, en massa karaktärer i filmer (tänker nu tex på alla superhjälte-filmer och serier, men även vampyrer och zombier osv) har kroppar som beter sig omänskligt, allt runt oss är photoshoppat osv. De intryck vi samlar under en dag kan innehålla en hel del märkliga längder på kroppsdelar eller märkliga rörelser, så kanske är det just vad hjärnan plockar fram när vi håller på att slappna av/är avslappnade?
Man skulle ju kanske kunna gissa att den skulle göra så här även under drömmarna, men det kanske den ändå gör? Vi minns ju ändå så väldigt liten del av drömmarna, och har svårt att minnas dem någon längre stund om vi inte upprepar dem tex genom att berätta om dem för någon, så det är inte alls omöjligt att dina drömmar också innehåller underligheter.
Däremot så kanske du en gång märkt att oj, det är något konstigt med mina dagdrömmar, och så har du börjat fokusera på just det, nästan leta efter det. Och för var gång du märker det blir du mer och mer orolig att det ska vara något fel i och med det, något fel på dig. Att du ska ha någon mystisk form av hjärnticks, tex. I mina öron låter det mer troligt att du fokuserat just på ticks så mycket att du ser dem under varendaste buske, så att säga, och mindre troligt att det faktiskt är något fel på din hjärna. Vi gör nog lite liknande saker var och en till mans, tex hör om någon som har löss och så börjar vi inbilla oss att det kliar i våra egna hårbottnar. Ibland liksom "fastnar" den oron, så att vi tex får svårt att sova för vi är övertygade om att vi känner något som kryper omkring på huvudkudden. Jag är ingen expert, men jag tycker att vore det verkligen frågan om någon typ av ticks, så skulle du ha andra sorters symptom (tex andra sorters ticks eller synfel) också, i vaket och normalt tillstånd? Nu finns ju de här bara i din fantasi - bokstavligen alltså, medan du fantiserar eller dagdrömmer.
Hm.. Kanske du kan försöka slappna av lite när det gäller oron för det här? Visst ska du följa med och se om något liknande märkligt dyker upp i någon annan del av ditt liv också - men sök alltså inte med ljus och lykta efter det. Hoppa inte upp i sängen med dunkande hjärta varje gång någon arm svänger konstigt i tankarna när du håller på att somna, utan försök att noncha det lite, dissa det som oviktigt, så kanske det slutar? Vem vet? Med märkliga problem måste man kanske pröva märkliga lösningar? Fortsätter du ändå oroa dig, så gå gärna till tex skolhälsovården eller kuratorn för att bolla lite med dem.
Hälsar Liselott