Underligt
12.03.2014
hej,jag har ett väldigt underligt problem, jag kan inte koncentrera mig på en enda sak jag gör det här kommer låta underligt men då jag t.ex. ska koll på film så kan jag inte heller koncentrera mig det är som om jag tänker för mycket. kan ni hjälpa? Underligt

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.03.2014
Hej Underligt!
Ne, det är inte så underligt, sådana perioder får de flesta av oss. Oftast är den enkla förklaringen STRESS. Att vara "upp i varv", gå på högvarv. Det har inte alls alltid att göra med hur mycket du har att göra, alltså tex träningar du ska skynda till, skolarbete som tar tid, en full kalender. Utan stress kommer sig oftare av allt man tänker på, allt man känner att man borde göra eller borde vara, allt man måste välja och bestämma. Till exempel att du borde prestera mera på träningarna, bli bättre på det du tränar, bräda kompisarna - eller motbevisa om de sagt att du suger, orka kämpa för att föräldrarna betalar mycket för det och ställer upp och skjutsar. Eller till exempel skolan (fast nu vet vi inte vilken klass du går på), där ska du göra läxor, prestera bra på proven (eller hitta på andra ursäkter till varför det gick skit än att du är dum i huvudet), satsa på det du behöver sedan för att kunna bli det du vill bli när du blir stor, bestämma vad du ska bli när du blir stor... Förstår du hur stressad man kan bli av de vanliga valen och besluten i livet? Kan det vara orsaken till varför du inte kan slappna av och koncentrera dig?
Visst, numera så fort någon talar om att han/hon inte kan koncentrera sig, så hoppar folk direkt till missstankarna om koncentrationssvårigheter, ADHD, ADD osv osv osv. För de är så himla mycket på tapeten hela tiden. Så fort någon ens är lite stökig i klassrummet så muttras det om utredningar och medicinering. Visst har många som verkligen lider av allvarliga koncentrationssvårigheter fått hjälp och erkännande under senare år - men det betyder inte att varendaste kotte som har svårt att koncentrera sig, myror i brallan eller är rastlös skulle måsta få en diagnos. Det hör till LIVET att ha svårt med koncentrationen nu som då i perioder. Och det hör till livet att LÄRA sig att slappna av och lugna ner sig. Det hör till och med till livet att LÄRA sig att koncentrera sig.
Jo, man skulle ju tycka att vi alla övat på det sedan dagis, men tänk samtidigt på hur mycket en vanlig tonåring kan pyssla med samtidigt - att de "klarar av" en overload av input som vuxna oftast får huvudvärk av (eller stänger av radion för). Tex i soffan framför en film kan han/hon kanske samtidigt knappra på telefon eller hålla koll på något, som fb eller en chatt (så att man hela tiden liksom är på stand-by ifall någon säger något åt en som man ska svara på), lyssna på musik i bakgrunden (eller så spelar syrran så högt från sitt rum) och samtidigt veta att man egentligen lovat att föra sina smutskläder i tvättkorgen och ha dåligt samvete för att man skjuter upp det (eller läxorna eller vet att man borde gå och sova istället eller annat i den stilen). Vem tror du kan koncentrera sig på filmen då? Och så alla de undermedvetna, underliggande bekymren, valen, tankarna, förhoppningarna/föraningarna/orosmolnen... Har man tex "dåligt att vara" för att man bråkat med en kompis, inte fick vara med i gänget, är olyckligt kär eller liknande, så får man nog såå mycket svårare att koncentrera sig på vardagslivet överlag och en film i synnerhet.
Nå, lösningen är avslappningsövningar. Ne, stäng inte öronen nu bara för att vi använder sådana här hoohaa-ord. Men varendaste smart människa borde och ska lära sig att slappna av. Det är halva förutsättningen för att kunna koncentrera sig (den andra är att lösa sina problem, ändra sitt liv eller släppa det man inte kan påverka, så att man inte ältar). Tömma hjärnan på de femtielva tankar som rusar runt, lugna ner kroppen så att man inte har hela dagens stresshormoner kvar i den och CHILLA på riktigt! Som tur är så har vi en massa välbeprövade exempel på hur man slappnar av här på Decibel, kolla under Information -> Insidan& hälsan och både Stress och Sömn!
Är det mot förmodan så att du verkligen anser att du har allvarliga koncentrationssvårigheter, så ska du såklart söka hjälp. Får du ofta höra att du inte kan sitta still på lektion, jämt är stökig, inte kan fokusera på något en längre stund osv, så kanske du har en koncnetrationsstörning. Men har du däremot svårt att orka engagera dig i något, svårt att bry dig eller bli intresserad av något, är deppig eller oinspirerad, så är det för det du ska söka hjälp. Börja med skolkuratorn i så fall. Men som sagt, vi tror på antingen stress eller någon tanke/problem som ligger och gnager i bakhuvudet på dig, så försök med de förslagen först. Och alla tipsen på avslappningsövningar som vi länkade till.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna