Vad är det alla tänker om mig?
14.11.2013
Hej! Just nu är jag mitt uppe i en sån period då jag tänker alldeles för mycket på vad folk, speciellt pojkar tycker och tänker om mig.
Problemet är att jag inte riktigt vet varför pojkar aldrig pratar med mig eller helst småretas med mig. Jag tycker dock jag är ganska fin och lite söt.. men mitt självförtroende dras ner pga att jag tänker för mycket och tror att alla har nåt emot mig :/
det har också hänt några gånger att pojkar flörtat lite i klassen med mig eller jaa, överhuvudtaget pratat med mig..
men det har i såna fall bara pågått i några dar och sen plötsligt är allt som vanligt igen. Tappar pojkarna intresset för mig på något vis?
Jag stör mig också på små saker. T.ex då mina kompisar alltid får den uppmärksamhet jag vill ha av pojkar. Och jag är nog den roliaste av oss i gänget och ganska snäll så jag bara undrar varför.. ett annat exempel är också att dom gillar bilder på facebook, instagram osv. av mina kompisar men inte mig.. jag blir bara så.... jag vill barra (desperat)veta vad som pojkarna tycker och tänker om mig. Vad gillar de egentligen för slags tjejer?
Som sagt är jag ganska rolig, söt men jag vet inte, har det något med min personlighet att göra? Tjej som undrar...

Ungdomsinformatören Lena svarar
"Storasyster" Tina svarar
20.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till en av våra storasystrar, svaret är på kommande!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena
Hej Tjej som undrar!
Ja, det har allt med din personlighet att göra! Utseendet är inget utan insidan. Du skriver att du är ganska rolig, vilket är jättebra! Jag skulle satsa på att utveckla de inre egenskaperna och strunta i vad pojkarna tycker om utseendet. Insidan och utseendet hänger så mycket ihop att man inte klarar sig på att bara vara söt. Om du satsar på att vara en kul kompis och våga bjuda på dig själv ska du se att de snart börjar gilla dina facebook statusar också. Kanske är det så att du är så söt att de helt enkelt inte vågar ta kontakt ;)
Läste ett bra citat här om dagen: What others think of you is none of your business. Man kan bara jobba på att vara den människa man vill vara för att själv må bra. Ska man börja leva efter hur man tror att någon vill att man ska vara har man problem. Lite liknande som de ack så kloka orden: Man måste tycka om sig själv för att bli omtyckt av andra.
Låt inte din självkänsla dras ner av detta nu. Du ska absolut inte värdera dig utifrån andra och vad de kanske tycker om dig. Satsa istället på att bygga upp din självkänsla så ska du se att du både börjar må bättre och lägger ner mindre tid på att fundera på vad andra tänker om dig. Googla självkänsla och läs på hur du kan jobba för att få en bättre sådan. Du verkar ju vara en god bit på väg redan. Jag kan också tipsa om Mia Törnbloms böcker om självkänsla. Läs den och gör de övningar hon föreslår.
Sköt om dig nu, du är värdefull!
tina