1. Är kreativitet medfött?
2. Är skrivartalang medfött?
3. Är intelligens medfött?
Vad är medfött? klara

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Hej!
Det är bra frågor - och tack och lov går alla tre egenskaperna att påverka.
Hur kreativ man är beror på vilken medfödd förmåga man har men man kan också träna upp den.
"Kreativitet är som kondition, man har en viss grundförutsättning men sen kan alla förbättra sin förmåga genom att träna. Många förknippar kreativitet med intelligens men det har relativt lite med varandra att göra, intelligensen kan vi inte påverka själva på samma sätt som kreativiteten". https://www.bravardag.se/halsa/knopp-och-sjal/artikel/sa-blir-du-mer-kreativ
Men även intelligensen kan förändras under livet - helt beroende på hur mycket vi använder vår hjärna. Vi kanske föds med en viss mängd intelligens, tex mätt i IQ genom test. Men om vi prövar många nya saker, vinklar, metoder, tankar, skaffar en massa varierande erfarenheter, lär oss många olika typer av saker osv, så är det mycket troligt att vi får högre poänge i nästa IQ-test. Även om just IQ (förkortning för tyska Intelligenz-Quotient) mäter ett ganska snävt område av hur "smarta" vi är - det finns ju tex emotionell intelligens EQ, social intelligens...(http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner). Använder vi bara hjärnan till en viss typ av uppgift, eller knappt använder eller utmanar hjärnan alls, så "krymper" den. Då förtvinar och dör allt fler nerver och deras kontakter sinsemellan, så då kan man nog säga att man fördummas med tiden. Slutligen så kan man ju faktiskt träna upp just de förmågor som traditionella IQ-test går ut på, tex vissa typer av logiska uppgifter. Vi har förstått att det är många Mensa-klubbmedlemmar som sportar med det, och alltså får allt högre poäng ;)
Kreativiteten är som konditionen alltså, man kan träna upp den ofantligt långt om man så vill. Kanske man föds med en viss grundförutsättning, så att någon kanske har "talang" för det, men mer handlar det nog om hur man lever och vad man tex uppmuntras hemifrån eller i skolan att göra, vad man får berömm för osv. Folk som påstår att de inte är speciellt kreativa kanske oftare aldrig blivit utmuntrade att kreera eller hitta på, använda fantasin eller pröva nya lösningar än att inte de facto vara kreativa? Sedan finns det ju lika många typer av kreativitet som det finns handlingar, verksamhet osv. Man kan ju vara oerhört kreativ som ingenjör eller bilmekaniker också, eller använda sin kreativa sida för att ge patienter på ett ålderdomshem mera livskvalitet - kreativiteten kan kanske alltså inte alls mätas i resultat, utan i själva kreerandet. Dagens värld är ju så fruktansvärt prestationsfokuserad, så ibland verkar det som att folk glömmer bort att njuta av själva kreerandet, processen, njutningen i att använda hjärnan och bara stirrar sig blinda på resultatet. Ju mer prestationsinriktad man är, desto större är chansen att man känner sig missnöjd med resultatet - och då kan ju kreativiteten leda till mera olycka än lycka...
Slutligen angående skrivartalang - förmåga att uttrycka sig i text. Visst, nog kan det finnas medfödda grundförutsättningar där också, men den här egenskapen fungerar nog som så många andra: man blir bättre om man tränar på det :D Det sägs att det tar 10.000 timmar att bli proffs på något, oavsett om det är fotboll eller World of Warcraft - så är man villig att investera den tiden är man nog garanterat ett bra resultat. Men sedan har det kanske mer med slumpen, personlig smak, tajmingen osv ifall man blir "upptäckt" och får de rätta chanserna så att man kan bli berömd, rik, elit osv på det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar