vad ska jag göra!?
15.01.2014
Hej! För två år sedan var jag bästis med en tjej, vi gjorde allt tsm och var ilag varenda dag. Men sedan började hon strunta i mig och undvek mig och bkev bästismed en annan osv... hon blev iaf väldigt dum mot mig och talade skit. Jag mådde väldigt dåligt över detta och berättade för henne hur jag kände men hon brydde sig inte. Så rndag tog jag fram en kniv där hemma och skulle ta självmord, som tur kom mammas bil på gården just dåoch jag ställde tillbaka kniven och fortsatte låtsas att allt var bra. Nåja förra åren gick jag vidare och blev bästis med en annan tjej och vi är bästisar ännu idag, och berättar allt för varandra och mår bra tsm. Jag berättade för någon månad sedan det där om självmordsförsöket för henne och hon stöttsr mig för allt. Vi var ingr populära då förra året men då var hon det. Så nu när vi går i högstadiet blev vi ju populärare än henne och då försöker hon bli kompis med mig, men nu har hon förstått att jag inte vill bli kompis med hon som förorsakade att jag nästan dog. Men nu försöker hon ist ta min bestis från mig. Vad ska jag göra!? ööö

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
20.01.2014
Hej ööö!
För det första är det skönt att höra att du mår bra och att du helt kommit över alla tankar på självmord. Se, det är ju ändå så det brukar vara, att bara man orkar igenom den tunga perioden så blir det bättre, livet blir ljusare och man blir lyckligare. Det kan vara svårt att inse när man är mitt i den tunga situationen, men du är ju ett levande bevis på att det absolut inte lönar sig att ge upp.
Och absolut inte för någon annans skull. För vännen, det är ju ändå så att det är man själv som låter sig påverkas av andra. Vi menar på absolut inget vis att inte din fd.bästis inte skulle ha varit fruktansvärd mot dig - men man bestämmer ju själv ifall andra ska få styra över ens liv. Det är inte lätt att inse så här i efterhand, men det var du som funderade på självmord, inte hon som tvingade dig till de tankarna. Vi har alla ansvar för våra egna liv, det är våra egna beslut om vi ska låta någon få oss att må så dåligt att vi funderar på att ge upp helt och hållet. Det här är svårt att förklara, men det finns ett par visdomsord som kanske kan hjälpa:
"All the water in the ocean could never sink a ship unless the water gets inside. Likewise. All the pressure on life can never hurt you unless you let it in."
"No one can make you feel inferior without your consent." (Eleanor Roosevelt) [= Ingen kan få dig att känna dig mindervärdig utan att du ger din tillåtelse till det]
Men du gav alltså inte upp och det visar hur stark du är som människa. Du hittade en ny bästis och är lycklig med henne. Och ingen kommer någonsin att få tynga ner dig på det där viset igen. Du kommer aldrig att falla så där lågt igen och även när livet blir tungt nästa gång, så vet du att det blir ljusare och bättre och att det bara är att härda ut och kravla sig upp ur gropen. Det är en fantastisk livsvisdom som du aldrig ska glömma. Vi fick en så underbar kommentar förra veckan, där tjejen beskriver just det här så väldigt bra, bättre än vad vi kan, så kan du snälla också läsa den långa kommentaren av signaturen :) på den här frågan? http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/sjalen/humoret-and-maendet/hjalp-mig-11
Så glöm inte heller att livet går i vågor och efter mörker kommer ljus. Inte heller nu när din gamla vän kommer och försöker förstöra igen. Men som citaten sa, LÅT henne inte. Vik dig inte undan. Fast tro inte heller att din nya bästis är vek och faller för alla manipulationsförsök, hon ser nog också igenom din gamla bästis. Och skulle det mot förmodan gå så att din nya bästis faller för din gamla bästis, så är det hennes val. Överger hon dig för någon annan, så var hon kanske inte den bästa tänkbara för dig i alla fall. Men vi tvivlar alltså på att hon ska välja någon som hon vet att har varit elak.
Men det här med elakhet är också knepigt och inte alls så svartvitt. Kanske vi alla är lite hjärntvättade av typ alla filmer och TV-program nuförtiden har Onda och Goda, Dummisar och Hjältar. Människor är inte alls så enkla - det existerar inte enbart elaka människor - och framförallt så ger ordet "elak" en stämpel i pannan på oss. Om någon en gång fått rykte om sig att vara en elak bitch, så är det svårt för den människan att få bort det ryktet och kanske inte ens kan motbevisa det genom att vara snäll tusen gånger. När en människa en gång fått en sådan stämpel och ryktet går, så kan nog den människan bli frustrerad, bitter, ge upp hoppet och tänka "jamen om jag ändå är så elak, så kan jag ju fortsätta vara det...". Det kan alltså förändra deras självbild och självförtroende, så de tror de måste vara tuffare, hårdare och mer cyniska. Men innerst inne är de ofta ensamma och olyckliga och vet nog inte hur de riktigt ska bete sig på något annat sätt än genom att manipulera, söndra och sprida dåliga vibbar.
Så fastän din fd.bästis försöker förstöra för dig igen - fall inte ner till samma nivå. Försök att vara "den större människan" och sprid inte skit om henne du också. Du måste inte bli vän med henne, men DU behöver inte bli elak. Kanske du istället skulle ta och diskutera det här med henne? Låt bli att anklaga henne för något - då går hon bara i försvar, stänger öronen och blir jävligare igen - utan försök att förklara konsekvenserna av det hon gör. Folk gör oftast saker ganska så omedvetet utan att ens själva vara riktigt på det klara med varför de gör saker, och än mindre ser de saker ur andras synvinklar eller ser konsekvenserna utan försöker bara få det bättre för sig själva. Så funkar vi alla, men ibland är det där "bättre" alltså inte så bra varken för de själva eller för mottagaren. Det är nog mycket möjligt att hon har dåligt samvete och mår dåligt över hur hon betett sig, men vet varken hur hon ska bevara sin stolthet om hon säger förlåt eller hur hon ska bete sig för att andra ska gilla henne mera. Blandat i det finns säkert avundsjuka över din nya vänskap och ensamhet i den nya stora värld som är högstadiet.
Ibland är jobbiga tider i livet liksom till för att lära sig stora Livsläxor. Även om det gör ont, så lär man sig otroligt mycket av sådana här erfarenheter - om man är smart. Så försök ta till dig erfarenheterna utan att själv bli bitter och koncnetrera dig på hur stark du blev av det.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott, Sanna och Lena