Vad ska man göra för att dlita röka?
24.01.2018
Hej! Jag är en tbej på 13 år och röker. Så min fråga är vad kan man göra för att sluta med det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2018
Hej.
Är du 13 och röker så kan man anta att du ändå inte har hållit på jättelänge. Så rent fysiskt borde det inte vara ett så stort problem med beroendet. Men då det handlar om rökning är det oftare den psykiska delen av beroendet som gör att man fortsätter.
Ett sätt skulle vara att helt enkelt bestämma ett datum då du skall sluta, så att du mentalt hinner förbereda dig på det. Och sen slutar du helt enkelt. Din kropp kommer att tacka dig, eftersom jag vet att du vet exakt hur dåligt och farligt det är att röka. Du kommer att orka bättre, ha bättre smaksinne, lukta godare och få bättre hy. För att inte tala om att du inte får i dig alla de gifter som tobak innehåller.
Till en början kan det vara svårt att vara utan att röka i de situationer då du normalt skulle röka. T.ex. tillsammans med vissa kompisar som röker. Men du vet ju om att det är för din egen skull du slutar. Om du upplever att den fysiska abstinensen är jobbig så finns det ju tuggummin och spray, men jag tror att du kommer att klara av det utan hjälp från dem. Det absolut bästa skulle ju vara att du slutar nu, innan du har hållit på så länge. Alla vanor (ovanor) som man hållit på med länge blir svårare att bryta med tiden, så speciellt med tanke på att du är i en ålder då du utvecklas mycket så skulle det gälla att få bort denna ovana nu, innan den påverkar dig för mycket. Din kropp är ju långt ifrån färdigutvecklad ännu, och beroende på hur mycket du röker så är det absolut skadligt för din fysiska utveckling också att röka.
Så sätt ett datum, t.ex. om två veckor. Och så ställer du in dig på att efter det är det slut. Alltid då du känner att det är tungt så kan du skicka in ett meddelande hit istället, det är absolut ett bättre alternativ än att ta en cigg.
Många kramar
Tessi