Storlek på snoppen
23.04.2025
Hej, är kille på 21 år som är orolig över storleken på snoppen. Var hos vårdcentralen och dom såg inget fel men tycker att min är liten jämfört me andras när man kollar på mys. Omkretsen är ju liksom inte alls i närheten . Har väldigt smal kuk jämfört med dom . Så min fråga är allt normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.04.2025
Hej,
Jag vet förstås inte hur din penis ser ut eller vilka mått den har, men rent generellt kan jag konstatera att det det mesta är alldeles normalt. I finland är medelstorleken på penisar hos vuxna män med erektion runt 14 cm. Det innebär att allting som är 5 cm längre eller kortare än det anses som helt normalt. Omkretsen kan variera ganska mycket från en penis till en annan, men bara för att man inte alltid ser alla olika typer av penisar representerade innebär inte att de skulle vara ovanliga. Du skall komma ihåg att de penisar man oftast ser på bild eller på film är större och grövre än genomsnittet och att de inte representerar det som är "vanligast". Du skall också komma ihåg att porr i allmänhet representerar den manliga synen på sex (det är oftast män som skriver, regisserar, klipper osv osv) så filmerna säger väldigt lite om vad t.ex. tjejer vill ha eller om hur "riktiga" mäns penisar ser ut i erigerat tillstånd.
Så om de personer som har sett din penis har sagt att den är normal så kan du nog utgå ifrån att den är det. Och storleken på penisen har mycket lite att göra med hur tillfredsställande ens sexliv är och hur bra man är som sexualpartner.
Hälsningar
Tessi