Ämnen i skrivningarna
11.01.2017
Hej! Jag har tänkt mycket på studentskrivningarna på sista tiden. Efter gymnasiet skulle jag vilja börja studera till polis eller fysioterapeut men vilka ämnen måste man skriva för att ha bra möjligjet att slippa in till skolorna? Kille16
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
30.01.2017
Hej! Jag sätter din fråga både till våra studiehandledare och till en polisexpert och så kommer här ett svar från en som studerar till fysioterapeut. Hon studerar i Sverige men har gått gymnasiet i Finland. Det kommer mera svar här under, så håll utkik.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! Jag studerar till fysioterapeut. Hej! Jag själv skrev bara finska, modersmål, matematik, hälsokunskap och engelska! Till Sverige gäller det bara att ha bra medeltal i både vanliga betyg och i studentbetyget, så kommer man in på betygen. Till Finland vet jag inte hur man räknar om betygen. Sånt som kan vara bra att läsa är väl biologi 2 och 4, lite kemi (det läste jag inte) och hälsokunskap. Om personen tänkt söka till Sverige är det ju bra att tänka på att det inte är någon skillnad mellan A och B nivå och därför kan det vara bra att endast skriva på B nivå.
Hälsar Lisa
Hej! Jag är polis. Det har jag varit i nära på 15 år. Rekommenderar! J
Enda platsen var man i Finland kan studera till polis är vid Polisyrkeshögskolan i Hervanta, Tammerfors. Mer ingående om utbildningens uppbyggnad kan du läsa på Polisyrkeshögskolans hemsida www.poliisiammattikorkeakoulu.fi, men jag kan ju berätta lite kort berätta om vad som krävs av en sökande innan man kan lämna in ansökan.
En sökande skall ha finskt medborgarskap. En tidigare utbildning krävs och det räcker med gymnasiet eller en minst treårig yrkesinriktad grundexamen. Man skall också ha lämpligt hälsotillstånd, ett rent förflutet och körrätt av kategori B.
Förut kunde man få tilläggspoäng vid ansökan till polisutbildningen. T.ex. gav tidigare utbildningar, arbetserfarenhet och fritidsintressen pluspoäng då man lämnade in sin ansökan. Så är det inte längre utan nu är det enda som gäller hur man presterar i inträdesprovet. Läs mer om inträdesprovets uppbyggnad på samma websida som jag rekommenderade ovan och så börjar du förbereda dig. Även tidtabeller för inträdesproven finns på nätet. Svenskspråkig polisutbildning börjar med ca ett och ett halvt års mellanrum. Finsk utbildning börjar ca fyra gånger i året.
Lycka till! J
konstapel Johanna Westerlund
Hej!
Fysioterapeut. Då det gäller ämnen att skriva i studentexamen så spelar det ju i princip ingen roll. Modde förstås, men sen finska/engelska och så matte/realprov. Så rådet är att i alla fall satsa på ett realämne som kan hjälpa vid inträdesprovet, antagligen hälsokunskap.
Och till polis så spelar det alltså ingen roll så länge man har en examen från andra stadiet.
Hälsningar Pia, Siv-britt och Peter