Arbetslöshetsunderstöd
25.01.2016
Kan man efter penkkis anmäla sig som arbetslös och få pengar för det och hur gör man? Om det inte går, när kan man göra det? Pengar?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.01.2016
Hej Pengar?!
Om du inte efter att du har skrivit studenten får en utbidlnings- eller arbetsplats, skall du anmäla dig som arbetslös arbetssökande vid arbets- och näringsbyrån (TE-centralen).
Eftersom du är under 25 år omfattas du av Ungdomsgarantin. Det betyder att någon på TE-byrån gör en plan om sysselsättning tillsammans med dig inom 3 månader efter att du har kontaktat dem. Du har också möjlighet att få en Sanssi-kort, vilket ökar på dina möjligheter att få arbete eftersom arbetsgivaren då kan få stöd (pengar) för att anställa dig.
Tillsammans med personalen på TE-byrån får du fundera på vad du vill göra i närmaste framtiden; studera, arbeta eller kanske studera med löroavtal, alltså få en utbidlning genom att mestadels arbeta.
Här finns mera viktig information om allt det här och om din rätt att få arbetsmarkandsstöd.
Om du ännu funderar på något, kan du kontakta TE-centralen eller fråga av oss på nytt!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny