Att flytta hemifrån och studera i Helsingfors
29.12.2015
Hej!
Är nu på sista året i gymnasiet och det innebär att jag blir student i vår, och efter det kommer jag att flytta till Helsingfors för att studera på Soc&kom. Jag har länge velat studera i Helsingfors och för några år sen var jag rätt kaxig vid tanken på att flytta till "stora Helsingfors" och tyckte att det är väl ingen grej. Nu är det tvärtom. Jag känner mig lite rädd nu. Kanske för att det verkligen blir på allvar?
Själva utbildningen nojar jag inte över eftersom vi har fått besöka de olika skolorna i Helsingfors när vi var där på studiebesök så "jag har läget under kontroll på det området". Däremot har jag ingen aning om vem som sedan kommer dit och börjar studera. Jag är skiträdd för att bli ensam där och inte lär känna nån. Det kommer så många nya människor dit så liksom...vad gör man? Jag har inte skaffat nya kompisar på sistone så jag har "glömt" lite vad man riktigt ska göra för att få nya kompisar och snabbt bli bekant med någon.
Jag vet att Vasa nation finns och olika andra ämnesföreningar men ändå. Jag är rädd för att jag ändå inte ska lära känna någon ny även om jag skulle hänga med på alla evenemang som ordnas. Därför att jag kan vara lite reserverad av mig och jag är inte den där hypersociala typen. Och för att jag emellanåt inte kommer på något att säga och då blir jag knäpptyst. Även om det skulle finnas nån person jag gärna skulle tala med så kan den där tystheten komma som ett hinder. För att jag inte kommer på något att tala om! Jag känner mig lite dum för det... Kan man ändras som person under studietiden undrar jag?
Jag vill absolut inte "lämnas ensam" under studietiden i Helsingfors. Det vore rena pesten.
Vi är ett gäng på fyra personer i min skola och de tre andra kommer att fara till Åbo för att studera medan jag är den ende som far till Helsingfors. Jag är på något vis rädd för att de tre andra i gänget ska bli riktigt tajta tillsammans utan mig där i Åbo. För ibland känns det som om de tre skulle kunna klara sig utan mig (nå, säkert är det väl inte så men det känns så).
Det innebär ju förstås att jag kommer antingen att bo ensam i en etta eller bo i ett kollektiv. Det skulle på något vis vara skönt att bo själv men det kanske ändå skulle kännas lite ensamt. Speciellt om man är nyinflyttad och allt. Ingen av mina bekanta ska heller flytta till Helsingfors så det lönar inte sig att säga att jag ska försöka kolla upp i min bekantskapskrets ifall nån annan också ska flytta dit ;)
Det där med kollektiv... Hur funkar det? Är på något vis lite orolig för att man bor ihop med någo random personer som håller på med konstigheter osv. För jag vill ju inte bli indragen i något sånt. Och det verkar vara så att om man får kollektivbostad via HOAS är det nästan sannolikt att man säkert bor med nån finskspråkig och jag är inte superbra på finska (fastän jag skrev C i finska i studenten) så ni kanske fattar hur jag nojar över språket.
Jag är också rädd för att det ska hända mig något då jag är där i Helsingfors. T.ex. våldtäkt eller någon annan farlig situation. Jag vill ju inte dö ung. Vad ska jag göra då jag inte har nån jag kan vara med och kanske kunna slippa undan dom där situationerna?
Det här inte inte alls lätt och det är något som ofta snurrar i mitt huvud när jag ska fara och sova. Känns som rena pesten att jag är lite orolig och rädd. Tänk om jag inte heller kommer att trivas i Helsingfors? Det värsta vore att man inte skulle lära känna någon.
Det känns som om jag kastas ut i sjön utan livboj.
Blivande helsingforsare

Ungdomsinformatören Sanna svarar
31.12.2015
Hejsan blivande helsingforsare
Lycko dig säger jag bara. Jag har också studerat i Helsingfors och det var några av de bästa åren i mitt liv, såååå kul :)
Allt kommer att gå jätte jätte bra. Du har fått såna fina tips och råd i kommentaren så jag har inte egentligen något att tillägga, allt finns med där. Jag sätter nu med lite tips på hur man får nya vänner, kolla HÄR.
Du kommer att få underbara år i Helsingfors. Nya vänner helst säkert men inte hela världen att hoppa på tåget till Åbo och besöka vännerna där, de kan ju också komma ner till dig. Största grejen är nog att du ska hitta en bostad, det kan vara svårare men det kommer nog att lyckas det också.
Försök att inte oroa dig på förhand över detta nu, man ska inte ta bekymren innan de kommer ;)
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna