barnmorska
10.10.2015
Hej!
Jag undrar om det går att slippa in till barnmorskeutbildningen fast att man inte har gått som närvårdare? Sen undrar jag också om lönen är bättre som barnmorska eller som tex. barnledare eller barnträdgårdslärare?
TACK i förväg. smurf

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2015
Hej.
Till barnmorska kan man söka in antingen efter gymnasiet eller efter att man gått en yrkesinriktad grundexamen (studeier som omfattar minst tre år).
En barnmorskas grundlön är antagligen ungefär den samma som för en barnträdgårdslärares, men skillnader kan förstås förekomma beroende på vem man är anställd av och om man jobbar i skiften o.s.v. Lönen för barnträdgårdslärare och barnmorskor är högre än lönen för barnledare eftersom studierna är längre och mer omfattande och arbetsuppgifterna är lite olika.
Jag tycker att du skall tala med någon lärare eller studiehandledare i din skola så kan hen säkert ge dig mer information om de olika skolorna och alternativen.
Kram
Tessi