Cancer
27.11.2015
Hej!
Jag har alltid haft ett intresse för cancer, speciellt för barncancer. Jag kollar alla möjliga sorters cancerföreningars kampanjer och youtubeklipp, cancergalor och sådant. Jag skulle jätte gärna vilja arbeta med det men grejen är den att jag vill inte vara sjuksköterska eller läkare. Så vad finns det för andra alternativ för att kunna arbeta med cancer men ändå inte vara den där sjuksköterskan och läkaren? Skulle jätte gärna vilja finnas där som stöd och prata. Kanske hålla barnets hand när den får medcinen, finnas där och förklara, göra allt mycket lättare på något vis? Ge mig alla möjliga tips inom yrken för cancer.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.12.2015
Hej!
Dessvärre så har nog de flesta yrken där man kommer i kontakt med cancer att göra med vården, tex som just läkare eller sjukskötare. De enda vi kan komma på som kanske har med cancerpatienter eller anhöriga att göra är just olika stödföreningar för sådana som antingen själva drabbats av cancer eller som har anhöriga som har/haft cancer. Googla orden cancer + anhörig + Österbotten, så hittar du dem. Eventuellt kan man komma i kontakt med cancerpatienter som socialarbetare tex på ett sjukhus eller inom rehabiliteringen tex som fysioterapeut eller liknande. Så om något av de yrkena intresserar kanske du kunde ta dig en funderare på dem?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott