Diplomingenjör
17.02.2018
Så jag har funderat på att söka till någon typ av Diplomingenjörs utbildning men jag är osäker på vilken inriktning jag ska välja.
Så jag undrar vilken typ av Diplomingenjörs inriktning (t.e.x kemi, fysik, osv) är det bästa alternativet när det kommer till arbetsmöjligheter och lön.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.02.2018
Hej!
Till diplomingenjör kan man läsa i Finland vid ett flertal olika utbildningsinstanser, antingen på universitetsnivå eller vidare från yrkeshögskolenivå. På svenska kan man bli diplomingenjör exempelvis vid Åbo Akademi i Åbo eller vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo. Aalto-universitetet har likaså svenskspråkig utbildning, http://www.aalto.fi/sv/studies/bachelor_admissions/bachelor_tech/. Naturligtvis kan alla linjerna även ha kursinnehåll på finska och engelska - vilket nog är nödvändiga språk att kunna om man vill jobba inom de branscher du nämnde. Om jag förstått det rätt har universitetsutbildningarna dock alla gemensam ansökan tillsammans med arkitekterna under http://dia.fi/hemsida/, så då är det den sidan du ska kolla.
Men att välja en av de här linjerna kan vara ack så knepigt om man utgår från att försöka göra det bästa valet enligt kommande arbetsmöjligheter och lön. Dels för att jag har hört att det inte är någon större skillnad på dem per se, alla är de högklassiga, utan det beror mera på dina egna prestationer och val inom utbildningen, exempelvis var du gör arbetspraktik. Det sägs nämligen allmänt inom de tekniska utbildningar att ju bättre kontakt utbildningslinjen och studerandena har med arbetslivet under utbildningen, desto bättre. Men dels beror det ju mycket på vad du tycker att är intressant. Ju mer man gillar det man studerar, desto större chanser har man senare till bra jobb och hög lön, speciellt inom de områden du nämner. Klart att sådant som social kompetens, ledarskapsförmåga (att klättra på karriärstegen innebär ofta förmansskap) osv är viktigt för att komma framåt och uppåt, men att genuint vara intresserad av sitt kunskapsområde går inte att mätas i pengar.
De här ämnesområdena är ju alla växande industrier i Finland och världen, exempelvis här i Österbottens energikluster, så jag tror absolut att du inte kommer att gå fattig och arbetslös speciellt mycket ;) Men ett tips i valet av skola är definitivt alltså att kolla upp vilka samarbeten de har med företag i närheten. Finns det ett företag eller en branch du gärna skulle vilja jobba inom sedan, så kolla vilken utbildningslinje de redan samarbetar med. Och gör du exempelvis ditt examensarbete som beställningsarbete från ett företag är det minst en lika stark fot in där som det är att sommarjobba där. Är du däremot mera intresserad av forskning inom de här områdena, så ska du såklart satsa på en utbildningslinje där fortsättningsmöjligheterna är goda.
Här fanns lite om medianlönen för diplomingenjörer och via länkarna på sajten slipper du säkert vidare för att kolla olika ämnesområden. Just fackförbunden kan också ge bra tips om vad du ska välja med tanke på vart du vill komma.
Lycka till, Liselott