Framtida utbildningar & yrken
17.01.2017
Hej!
Jag har hela mitt liv fått höra från föräldrar och släkt att man MÅSTE gå i gymnasiet för att kunna utbilda sig i vissa yrken efter man tagit studenten. Nu i efterhand har jag dock fått höra från andra personer att yrkesutbildningar inte "stänger några dörrar" för vad man vill utbilda sig till senare i livet.
Jag förstår att gymnasiet kan vara till en fördel för en del yrken eftersom man blir mer påläst och allmänbildad. Men ifall jag skulle gå någon yrkesutbildning vid t.ex Optima, kan jag fortfarande utbilda mig genast efter det till t.ex psykolog eller polis, eftersom jag är väldigt intresserad av dessa yrken?
Tacksam för svar! Fundersam tjej
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
30.01.2017
Hej, Ursäkta att du fått vänta på ditt svar, vi har varit runt i olika skolor och inte så mycket på kontoret. Vi ska höra med våra studiehandledare vad de säger om din fråga. Men jag ska ändå ge lite för- och nackdelar.
Tidigare var det kanske mera så att om man ville bli tex psykolog måste man ha gymnasiet, nu har det ändrats till en del eftersom man kan läsa kombi examen i yrkesskolan. Det krävs lite mera entusiasm i skolan för att man ska orka med en kombi examen, man läser ju både till ett yrke och på samma gång vissa gymnasieämnen. När man skriver studenten som kombielev har man ju inte läslov som i gymnasiet utan har vanlig skola.
Man får nog allmänbildning också i yrkesskolan ;) Det man ändå lär sig mera i gymnaiset är tex att skriva olika uppsatser mm. Den som går i Yrkesskolan har ofta lättare att hitta ett sommarjobb än den som går i gymnasiet.
Jag återkommer med mera svar så fort jag får av studiehandledarna.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
____________________________________________________________________________________________________
Hej! Efter en grundexamen på andra stadiet (tex yrkesutbildning på Optima) är man behörig att söka vidare till högre utbildning – också universitet.
En annan sak är att det kanske finns inträdeskrav som gör att man gynnas av teoretiska studier för ansökan till vissa utbildningar – inträdesprov i matematik fysik/kemi för att nämna ett exempel.
Du nämner psykologi – en utbildning som är mycket populär – som har nog så teoretiska inträdesförhör. Och förstås inträdeslitteratur i psykologi. Både teori och psykologi får du i gymnasiet – testa om du får dem på en yrkesutbildning.
När det gäller polisutbildning ser man inte på betyg (stämmer det?) utan på lämplighet. Borde alltså inte vara någon skillnad.
Tala med din egen studiehandledare för mera detaljer om antagningen till de här två utbildningarna. Hälsar studiehandledarna, Pia, Siv-britt och Peter
_____________________________________________________________________________________________________
Hej! Jag är polis. Det har jag varit i nära på 15 år. Rekommenderar! 
Enda platsen var man i Finland kan studera till polis är vid Polisyrkeshögskolan i Hervanta, Tammerfors. Mer ingående om utbildningens uppbyggnad kan du läsa på Polisyrkeshögskolans hemsida www.poliisiammattikorkeakoulu.fi, men jag kan ju berätta lite kort berätta om vad som krävs av en sökande innan man kan lämna in ansökan.
En sökande skall ha finskt medborgarskap. En tidigare utbildning krävs och det räcker med gymnasiet eller en minst treårig yrkesinriktad grundexamen. Man skall också ha lämpligt hälsotillstånd, ett rent förflutet och körrätt av kategori B.
Förut kunde man få tilläggspoäng vid ansökan till polisutbildningen. T.ex. gav tidigare utbildningar, arbetserfarenhet och fritidsintressen pluspoäng då man lämnade in sin ansökan. Så är det inte längre utan nu är det enda som gäller hur man presterar i inträdesprovet. Läs mer om inträdesprovets uppbyggnad på samma websida som jag rekommenderade ovan och så börjar du förbereda dig. Även tidtabeller för inträdesproven finns på nätet. Svenskspråkig polisutbildning börjar med ca ett och ett halvt års mellanrum. Finsk utbildning börjar ca fyra gånger i året.
Lycka till! 
konstapel Johanna Westerlund