Franskt universitet?
18.12.2019
Hej!
Jag går i tvåan i gymnasiet och ska snart bestämma till vilken högskola jag ska söka. Jag har alltid varit intresserad av det franska språket och åker på en intensiv fransk språkkurs över sommaren. Jag har börjat fundera ifall jag ska studera i Frankrike efter gymnasiet. Jag undrar ifall det går att studera på heltid i Frankrike (alltså inte under någon utbytesperiod). Jag har försökt hitta lite fakta om franska universitet men det går inte så bra. Tittar de på de finska studentskrivningarna när jag söker eller bara på mina kursvitsord? Eller gör man invalsprov? Vad kostar det och min största fråga: kommer jag klara av det när jag inte har franska som förstaspråk?
Är JÄTTE tacksam för svar! mademoiselle

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.12.2019
Hej!
Vad roligt att du funderar på att studera i Frankrike, det skulle säkert bli en givande och spännande upplevelse.  Jag kan tyvärr inte ge dig ett exakt svar på hur allt går till och vad det kostar, eftersom skolorna kan ha olika ansökningssystem och priser – det finns även möjlighet att ansöka om stipendier som hjälper till med kostnaderna för studierna. Här finns en hemsida med lite mera information om hur det är att studera och bo i Frankrike, hemsidan är tyvärr på engelska så hoppas det går bra.
Bra att veta är att när man söker till en skola i Frankrike kan det hända att man måste betala en summa för att ansöka, vilket skiljer sig från Finland.
Här finns en lista på olika universitet i Frankrike. Det jag skulle råda dig att göra är att leta efter en skola som du skulle vilja gå på – där den utbildning du vill gå finns. Läs på universitets hemsida om hur ansökningen går till och vad man behöver för att ansöka.
Franska språket och litteraturen vid Åbo Akademi. Du kan även kontakt dem för att kolla upp hur utbytesstudierna fungerar och vart man kan åka på utbytesstudier, så kan du få tips på var du kunde studera.
Hoppas detta svaret hjälpte dig lite iaf! Du kan boka in en tid med din studiehandledare och fråga hen om råd och hjälp! :)
Hälsningar Ida