Gymnasie panik
12.11.2015
Jag ogillar verkligen gymnasiet.
Allt blev kaos efter att jag börjat gymnasie och allt är bara jobbigt och än har jag inte hittat gymnasie rytmen.
Jag "hatar" verkligen gymnasiet!
Innan gymnasiet tränade jag aktivt, hade muskler och tränade ofta.
Att tävla är det bästa som finns.
Men nu när gymnasiet har börjat har jag ingen tid till att tävla eller träna!
Skolaskolaskolaskolaskola
Mina muskler försvinner och mina prestationer sämras, allt det jag har byggt upp i halva mitt liv försvinner pga nån sabla utbildning!
Redan på morgonen har jag det jobbigt. Ligger i sängen i en halv timme och funderar på att stanna hemma.
Efter att jag äntligen stigit upp har jag ingen lust med att klä på mig. Skulle helst vilja gå utan BH, flis och mjukisbyxor till skolan för då skulle jag iaf inte frysa (kall person)
Med möda klär jag på mig kläder, äter och stressar nu till skolan.
På timmarna årkar jag inget.
Jag stirrar ner i min almanacka och tecknar eller vad jag nu gör, följer inte med, markerar inte fast jag vet, På matten ritar jag bara, jag årkar inte.
Jag gör inte heller läxor, jag är verkligen i pisset nästa morgon men ja vill inte. Det är jobbigt. JAG VILL INTE SITTA 6H ME LÄXOR!
Istället skulle jag kunna träna! Knappt tränat på den senaste månaden... åh mina muskler!
Så jag hoppar över träningen för att koncentrera på läxor.
JAS Nu gör vi läxor!.... Men det vill jag inte så jag gör något meningslöst tills kvällen då man KANSKE tar fram läxorna.
Eller så ligger jag i sängen och tycker synd om mig själv.
Så nu har jag en massa ogjorda läxor som måste göras...
Sen går jag och sova 12-1 tiden.
Sen får jag dåliga siffror i betyget.
En sjua... EN SJUA!!! jag kan bättre... jag kan! Jag kan så mycket bättre än det jag gjort hittills! Sjuor ÄR INTE BRA!
Jag hade varit så aktiv som jag årkat på timmen, kollat på läraren... försökt och så får jag en sjua.
Jag sitter, tränar inte, äter/dricker sällan efter skolan och går knappt på wc.
Jag årkar inte och jag vill inte studera! Finns ingen glädje med att studera!
Sen då allt ska kosta! Jag vill inte slösa en miljon på gymnasieböcker!
Då jag skulle läsa på prov blev det dagen före. Tja, någo närmare 100 sidor att läsa på en dag som man läst kanske 2/4 delar av. Mina prov går inte heller bra.
Allt jag vill göra är bara att få träna..
jag årkar bara inte
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
17.11.2015
Hej!
Vilket känslomässigt kaos du lever i varje dag. Väldigt fint av dig att du ändå lyckas uttrycka dig i ord och beskriva hur det känns vilket säkert är tack vare att du skriver ner mycket av dina tankar och känslor. Det ska du fortsätta med!
Det finns en dåtid och en nutid i din berättelse. Dåtiden låter som en glad tid, fylld med träning och andra saker du njuter av. Nutiden är gymnasiet och ditt ointresse för allt som det för med sig i form av läxor och prov. Med andra ord är prestationer jätteviktiga just nu, vilket gör dig förtvivlad eftersom du kommit att tänka på att du alltid upplevt att dina föräldrar "sett" dig via dina prestationer.
Du njöt av dåtiden, som var fylld med träningar och tävlingar. Då var det okej för dej att prestera. Var det något du verkligen gillade och som du gjorde bara för din egen skull? Tyckte dina föräldrar att du också då var duktig när du kom hem och visade medaljer och pokaler som du vunnit? Eller räknas inte sådana prestationer för dem? Du avskyr nutiden och du orkar inte hänga med på timmarna, gör inga läxor, markerar inte fast du vet svaret. Du tänker på hur dina muskler försvinner och hur dina prestationer försämras...samtidigt är du oerhört frustrerad över att detta för du vet att du kan mycket bättre. Det låter som om du också delar samma syn som du upplever att dina föräldrar har på dej, en som alltid ska prestera det bästa resultatet.
Har du tänkt tanken att du befinner dig på fel ställe? Var det ditt eget val att gå i ett vanligt gymnasium? Det finns ju idrottsgymnasium inte så långt ifrån din hemkommun. Skulle det vara ett bättre alternativ? Om det nu skulle vara så att du måste gå kvar i den skola du går i just nu så borde du se över hela din studiehelhet. Det är mycket läxor och prov i gymnasiet men du kan inte bara befinna dig i den världen under tre år. Gymnasiet utesluter inte att du inte skulle kunna träna. Träningen ger dig ork och energi i skolan, därför behöver du ha den också. Det är oroväckande att alkoholen kommit med in bilden, speciellt om den fått en plats inom dig att den ger dig en orsak att leva vidare.
Hur ser din framtidsberättelse ut? Är du kanske ett möjligt framtidslöfte inom den gren du tränar och tävlar i?För att både kunna gå i skolan och träna så behöver du sänka din egen kravnivå både i skolan och inom sporten. Du kan inte räkna med att prestera toppvistord och topptider samtidigt. Är det svårt, så tänk på att det är fråga om en tillfällig tid, ett par år, i ditt liv som du väljer att göra så. Och du behöver inte tänka ut hur din plan ska se ut helt på egen hand, du kan gå till studiehandledaren i skolan så får du säkerligen hjälp.
Lycka till,
Camilla