Ingen aning
27.09.2015
Hej! Nu är det så att jag verkligen borde börja veta vad jag vill bli när jag blir stor, eftersom jag går andra året i gymnasiet. När jag började gymnasiet så var jag helt inställd på att jag skulle bli läkare. Jag insåg dock ganska snabbt att jag aldrig skulle klara av fysiken och kemin i gymnasiet. Jag hade valt många naturvetenskapskurser, men valde bort dem och tog språk eller något annat "läsämne" istället. (Jag har långmatte, som jag just och just klarar av). Jag har lätt att lära mig det mesta, men siffror är inte min grej. När jag ifjol insåg att jag aldrig kommer att slippa in till en läkarutbildning så fick jag panik, dels för att läkare verkligen är mitt drömjobb, och dels för att jag inte vet vad jag ska utbilda mig till nu. Jag vet att jag vill studera på ett universitet, kanske Helsingfors universitet eller Åbo akademi, och det finns många saker jag skulle kunna tänka mig att bli, men inget jag verkligen vill bli. Jag skulle kunna bli jurist, psykolog, domare, eller varför inte politiker. Jag ställer ofta lite för höga krav på mig själv, och är väldigt målinriktad. Jag tycker om att organisera och vara med och bestämma, men jag är inte en person som pratar oavbrutet, hela tiden. Jag tycker tvärtemot mera om att lyssna på andra än att prata själv. Dessutom vill jag inte ha ett jobb där jag tjänar mindre än 3000-4000€ i månaden, minst. Hur är det, om man slipper in till psykologutbildningen vid ÅA, kan man öppna en egen "mottagning", och vad tjänar man då till skillnad från om jag skulle vara anställd på malmska till exempel? -

Ungdomsinformatören Jenny svarar
07.10.2015
Hej!
Ta det lugnt nu till först, du har ju redan massor som du vet att du är intresserad av :) Det finns sådana som inte alls har någon aning om vad de vill göra och då kan det vara lite svårare att hitta "den rätta" utbildningen -inte ändå omöjligt då heller -men du är ju redan på spåret.
Om du väljer att studera juridik, är det en  bred utbildning och ger dig massor med möjligheter i arbetslivet (t.ex. de som du skriver: jurist, domare, politiker). Du behöver inte veta specifikt vad det är -det brukar man få mera känsla av på vägen (då man studerar). Kanske man får möjlighet att praktisera på olika ställen, sommarjobba, höra av de som studerat förr vad de jobbar med eller annat sånt, så man får blickar av vad arbetet som jurist kan vara.
Om du väljer att söka dig till psykologutbildningen, kan du arbeta t.ex. inom kommunen eller varför inte öppna en egen mottagning.  Här finns exempel på vad en psykolog gör.
Det är säkert bäst att du söker dig till alla linjen som du är intresserad av och ser sedan vart du kommer in och väljer den slutliga sedan. Om du behöver mera råd i den här saken, kan du bra kontakta din egen studiehandledare (rekommenderar) som kan hjälpa dig mera och svara mera specifikt på dina frågor -det du är fundersam över. På Statistikcentralens hemsida kan du ta en titt på lönen inom dessa branscher -observera att de är olika inom den kommunala-, statliga- och privata sektorn.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny